50. කිඞ්කණිපුප්ඵවග්ගො | 50. කිඞ්කනි පුප්ඵිය වග්ග |
1. තිකිඞ්කණිපුප්ඵියත්ථෙරඅපදානං | 1. තිකිඞ්කණි පුප්ඵිය ථේරාපදානය |
1
‘‘කණිකාරංව
අද්දසං විරජං බුද්ධං, විපස්සිං ලොකනායකං.
|
1
“කිණිහිරි රුකක් මෙන් බබලන්නාවූ, කඳු අතරෙහි වැඩ හුන්නාවූ, ලෝක නායකවූ, කෙළෙස් විරහිත විපස්සී බුදුරජුන් දුටිමි.
|
2
‘‘තීණි කිඞ්කණිපුප්ඵානි, පග්ගය්හ අභිරොපයිං;
සම්බුද්ධමභිපූජෙත්වා, ගච්ඡාමි දක්ඛිණාමුඛො.
|
2
“කිංකණි පුෂ්ප තුණක් ගෙන (එම බුදුරජුන්හට) පිදීමි. සම්බුදුරජුන් පුදා දකුණු දිගට මුහුණ ලා යෙමි.
|
3
‘‘තෙන කම්මෙන සුකතෙන, චෙතනාපණිධීහි ච;
ජහිත්වා මානුසං දෙහං, තාවතිංසමගච්ඡහං.
|
3
“මම මැනවින් කරන ලද එම කර්මය කරණකොටගෙනද, චිත්ත ප්රණිධීන් කරණකොටගෙනද මිනිස් සිරුර හැර තව්තිසා දෙව්ලොවට උත්පත්ති වශයෙන් ගියෙමි.
|
4
‘‘එකනවුතිතො කප්පෙ, යං බුද්ධමභිපූජයිං;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, බුද්ධපූජායිදං ඵලං.
|
4
“මින් එක් අනූවන කපෙහි යම් බුද්ධ පූජාවක් කෙළෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. බුද්ධ පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.
|
5
‘‘කිලෙසා
නාගොව බන්ධනං ඡෙත්වා, විහරාමි අනාසවො.
|
5
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
6
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි, මම බුද්ධස්ස සන්තිකෙ;
තිස්සො විජ්ජා අනුප්පත්තා, කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
6
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
7
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො, විමොක්ඛාපි ච අට්ඨිමෙ;
ඡළභිඤ්ඤා සච්ඡිකතා, කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
|
7 |
2. පංසුකූලපූජකත්ථෙරඅපදානං | 2. පංසුකූල පූජක ථේරාපදානය |
8
‘‘හිමවන්තස්සාවිදූරෙ
තත්ථද්දසං පංසුකූලං, දුමග්ගම්හි විලම්බිතං.
|
8
“හිමවතට නුදුරෙහි උදඞ්ගණ නම් පර්වතයක් විය. එහි ගස් මුදුනක එල්වන ලද පාංශුකූල චීවරය දුටිමි.
|
9
‘‘තීණි කිඞ්කණිපුප්ඵානි, ඔචිනිත්වානහං තදා;
හට්ඨො හට්ඨෙන චිත්තෙන, පංසුකූලමපූජයිං.
|
9
“එකල්හි මම කිඞ්කණි පුෂ්ප තුණක් නෙලාගෙන සතුටුවූයේ, සතුටු සිතින්ම (එම) පංශුකූල චීවරයට පිදීමි.
|
10
‘‘තෙන කම්මෙන සුකතෙන, චෙතනාපණිධීහි ච;
ජහිත්වා මානුසං දෙහං, තාවතිංසමගච්ඡහං.
|
10
“මැනවින් කරන ලද එම කර්මය කරණකොටගෙනද, චිත්ත ප්රණිධීන් කරණකොටගෙනද මිනිස් සිරුර හැර තව්තිසා දෙව්ලොවට (උත්පත්ති වශයෙන්) ගියෙමි.
|
11
‘‘එකනවුතිතො
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, පූජිත්වා අරහද්ධජං.
|
11
“මින් එක් අනූවන කපෙහිවූ එකල්හි යම් කර්මයක් කෙළෙම්ද, එම අර්හත් ධජය පුදා (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි.
|
12
‘‘කිලෙසා ඣාපිතා මය්හං...පෙ.... විහරාමි අනාසවො.
|
12
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
13
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
13
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
14
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
|
14 |
3. කොරණ්ඩපුප්ඵියත්ථෙරඅපදානං | 3. කොරණ්ඩ පුප්ඵිය ථේරාපදානය |
15
‘‘වනකම්මිකො
පසුමාරෙන ජීවාමි, කුසලං මෙ න විජ්ජති.
|
15
“මම පෙර පිය මුතුන් පරපුරෙහි පටන්ම වනයෙහි කටයුතු කරන්නෙක් වීමි. සිව්පා සතුන් මැරීමෙන් ජීවත් වෙමි. මට කුසලයක් නැත.
|
16
‘‘මම ආසයසාමන්තා, තිස්සො ලොකග්ගනායකො;
පදානි තීණි දස්සෙසි, අනුකම්පාය චක්ඛුමා.
|
16
“මාගේ අසපුව අබියෙස පසැස් ඇති, ලෝකාග්රනායකවූ තිස්ස බුදුරජතෙමේ අනුකම්පාවෙන් පියවර තුණක් දැක්වූහ.
|
17
‘‘අක්කන්තෙ ච පදෙ දිස්වා, තිස්සනාමස්ස සත්ථුනො;
හට්ඨො හට්ඨෙන චිත්තෙන, පදෙ චිත්තං පසාදයිං.
|
17
“තිස්ස බුදුරජුන්ගේ තබනලද පියවර සටහන් දැක සතුටුවූයේ, සතුටු සිතින් පියවර සටහනෙහි සිත පැහැදවීමි.
|
18
‘‘කොරණ්ඩං පුප්ඵිතං දිස්වා, පාදපං ධරණීරුහං;
සකොසකං ගහෙත්වාන, පදසෙට්ඨමපූජයිං
(පදසෙට්ඨෙ අපූජයිං (සී. පී.)).
|
18
“පිපීගිය කරඬු ගසක් දැක, කොපුව සහිතවම (එම මල්) ගෙන ශ්රීපාද ලාංඡනය පිදීමි.
|
19
‘‘තෙන
ජහිත්වා මානුසං දෙහං, තාවතිංසමගච්ඡහං.
|
19
“මම මැනවින් කරන ලද එම කර්මය කරණකොටගෙනද, චිත්ත ප්රණිධීන් කරණකොටගෙනද මිනිස් සිරුර හැර තව්තිසා දෙව්ලොවට උත්පත්ති වශයෙන් ගියෙමි.
|
20
‘‘යං යං යොනුපපජ්ජාමි, දෙවත්තං අථ මානුසං;
කොරණ්ඩකඡවි හොමි, සුප්පභාසො
(සපභාසො (සී. ස්යා. පී. ක.)) භවාමහං.
|
20
“මම දිව්යවූ හෝ, මනුෂ්යවූ හෝ යම් යම් යෝනියක උපදිම්ද, ප්රභා සහිතවූ, කොරණ්ඩ පුෂ්ප වර්ණවූ සිවි ඇත්තේ වෙමි.
|
21
‘‘ද්වෙනවුතෙ ඉතො කප්පෙ, යං කම්මමකරිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, පදපූජායිදං ඵලං.
|
21
“මින් දෙයානූවන කපෙහි වූ එකල්හි යම් කර්මයක් කෙළෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. පියවර සටහන් පිදීමෙහි මේ විපාකයයි.
|
22
‘‘කිලෙසා ඣාපිතා මය්හං...පෙ.... විහරාමි අනාසවො.
|
22
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
23
‘‘ස්වාගතං
|
23
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
24
‘‘පටිසම්භිදා
|
24 |
4. කිංසුකපුප්ඵියත්ථෙරඅපදානං | 4. කිංසුක පුප්ඵිය ථේරාපදානය |
25
‘‘කිංසුකං පුප්ඵිතං දිස්වා, පග්ගහෙත්වාන අඤ්ජලිං;
බුද්ධසෙට්ඨං සරිත්වාන, ආකාසෙ අභිපූජයිං.
|
25
“පිපීගිය කෑල ගසක් දැක, ඇඳිලි බැඳගෙන, බුද්ධ ශ්රේෂ්ඨයන් වන්සේ සිහිපත්කොට (ගසේ තිබියදීම) අහසෙහි පිදීමි.
|
26
‘‘තෙන කම්මෙන සුකතෙන, චෙතනාපණිධීහි ච;
ජහිත්වා මානුසං දෙහං, තාවතිංසමගච්ඡහං.
|
26
“මම මැනවින් කරණ ලද එම කර්මය කරණකොටගෙනද, චිත්ත ප්රණිධීන් කරණකොටගෙනද, මිනිස් සිරුර හැර තව්තිසා දෙව්ලොවට උත්පත්ති වශයෙන් ගියෙමි.
|
27
‘‘එකතිංසෙ ඉතො කප්පෙ, යං කම්මමකරිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, බුද්ධපූජායිදං ඵලං.
|
27
“මින් එක් තිස්වන කපෙහි වූ එකල්හි යම් කර්මයක් කෙළෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. බුද්ධ පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.
|
28
‘‘කිලෙසා ඣාපිතා මය්හං...පෙ.... විහරාමි අනාසවො.
|
28
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
29
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
29
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
30
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
|
30 |
5. උපඩ්ඪදුස්සදායකත්ථෙරඅපදානං | 5. උපඩ්ඪ දුස්ස දායක ථේරාපදානය |
31
‘‘පදුමුත්තරභගවතො
පංසුකූලං ගවෙසන්තො, සඞ්කාරෙ චරතෙ
(චරතී (සී. ක.)) තදා.
|
31
“එකල්හි පදුමුත්තර බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සුජාත නම් ශ්රාවකතෙමේ පංශුකූල (සිවුර සඳහා රෙදි කැබලි) සොයමින් කසල (එකතුකොට) ඇතිතන්හි හැසිරෙත්.
|
32
‘‘නගරෙ හංසවතියා, පරෙසං භතකො අහං;
උපඩ්ඪදුස්සං දත්වාන, සිරසා අභිවාදයිං.
|
32
“මම හංසවතී නගරයෙහි අනුන්ගේ (මෙහෙ කරන) බැලයෙක් වීමි. (ඒ මම උන්වහන්සේට) අඩවතක් (රෙදි කැබෙල්ලක්) දී හිස නමා වැන්දෙමි.
|
33
‘‘තෙන
ජහිත්වා මානුසං දෙහං, තාවතිංසමගච්ඡහං.
|
33
“මම මැනවින් කරන ලද එම කර්මය කරණකොගෙනද, චිත්ත ප්රණිධීන් කරණකොටගෙනද, මිනිස් සිරුර හැර, තව්තිසා දෙව්ලොවට උත්පත්ති වශයෙන් ගියෙමි.
|
34
‘‘තෙත්තිංසක්ඛත්තුං
සත්තසත්තතික්ඛත්තුඤ්ච, චක්කවත්තී අහොසහං.
|
34
“තෙතිස් වරක් දේවේන්ද්රව දිව්ය රාජ්යය කරවීමි. මම සත් සැත්තෑ වරක් සක්විති රජ වීමි.
|
35
‘‘පදෙසරජ්ජං විපුලං, ගණනාතො අසඞ්ඛියං;
උපඩ්ඪදුස්සදානෙන, මොදාමි අකුතොභයො.
|
35
“(කරවන ලද) මහත්වූ ප්රදේශ රාජ්ය (මෙතෙකැයි) ගණන් වශයෙන් ගිණිය නොහැකිය. අඩවත් දනින් (භය විරහිත බැවින්) අකුතොභයවූ නිවන පසක් කළේ වෙමි.
|
36
‘‘ඉච්ඡමානො චහං අජ්ජ, සකානනං සපබ්බතං;
ඛොමදුස්සෙහි ඡාදෙය්යං, අඩ්ඪදුස්සස්සිදං ඵලං.
|
36
“මම අද කැමතිවන්නේ නම් වන පර්වත සහිතවූ (සියල්ල) කොමු පිළිවලින් වහන්නෙමි. අඩවත් දනෙහි මේ විපාකයයි.
|
37
‘‘සතසහස්සිතො කප්පෙ, යං දානමදදිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, අඩ්ඪදුස්සස්සිදං ඵලං.
|
37
“මින් සියක් දහස්වන කපෙහිවූ එකල්හි යම් දනක් දුනිම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. අඩවත් දනෙහි මේ විපාකයයි.
|
38
‘‘කිලෙසා ඣාපිතා මය්හං...පෙ.... විහරාමි අනාසවො.
|
38
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
39
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
39
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
40
‘‘පටිසම්භිදා
|
40 |
6. ඝතමණ්ඩදායකත්ථෙරඅපදානං | 6. ඝත මණ්ඩදායක ථේරාපදානය |
41
‘‘සුචින්තිතං භගවන්තං, ලොකජෙට්ඨං නරාසභං;
උපවිට්ඨං මහාරඤ්ඤං, වාතාබාධෙන පීළිතං.
|
41
“මනාකොට සිතන ලද්දාවූ, ලෝක ජ්යෙෂ්ඨවූ, නරශ්රේෂ්ඨවූ, වාතාබාධයකින් පෙළුනාවූ, වැඩහුන්නාවූ, මහාවීරවූ භාග්යවතුන් වහන්සේ දැක, සිත පහදවා, ඉතා පිරිසිදු ගිතෙල් ටිකක් පිළිගැන්වීමි. (මෙම පුණ්ය කර්මය) කරන ලද බැවින්, රැස් කරන ලද බැවින් මේ භාගීරසී ගඟද,
|
42
‘‘දිස්වා
කතත්තා ආචිතත්තා
(උපචිතත්තා (ස්යා. ක.)) ච, ගඞ්ගා භාගීරථී අයං.
|
42 |
43
‘‘මහාසමුද්දා චත්තාරො, ඝතං සම්පජ්ජරෙ මම;
අයඤ්ච පථවී ඝොරා, අප්පමාණා අසඞ්ඛියා.
|
43
“සිව් මහ සමුදුරද මට ගිතෙල් සපයති. අප්රමාණවූ අසංඛවූ මේ මහත් පෘථිවියද,
|
44
‘‘මම සඞ්කප්පමඤ්ඤාය, භවතෙ මධුසක්කරා
(මධුසක්ඛරා (ස්යා. ක.));
චාතුද්දීපා ඉමෙ රුක්ඛා, පාදපා ධරණීරුහා.
|
44
“මාගේ අදහස දැන මී සකුරු (බවට පත්) මේ සිව් මහ දිවයිනෙහි වූ ඒ මේ වෘක්ෂ සමූහයද,
|
45
‘‘මම
පඤ්ඤාසක්ඛත්තුං දෙවින්දො, දෙවරජ්ජමකාරයිං.
|
45
“මාගේ අදහස දැන කල්ප වෘක්ෂයෝ වෙති. පණස් වරක් දේවෙන්ද්රව දිව්ය රාජ්යය කෙළෙමි.
|
46
‘‘එකපඤ්ඤාසක්ඛත්තුඤ්ච, චක්කවත්තී අහොසහං;
පදෙසරජ්ජං විපුලං, ගණනාතො අසඞ්ඛියං.
|
46
“මම එක් පණස් වරක් සක්විති රජ වීමී. (කරවණ ලද) මහත්වූ ප්රදේශ රාජ්යය ගණන් වශයෙන් (මෙතෙකැයි) ගිණිය නොහැකිය.
|
47
‘‘චතුන්නවුතිතො
(ඡනවුතෙ ඉතො (සී.)) කප්පෙ, යං දානමදදිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, ඝතමණ්ඩස්සිදං ඵලං.
|
47
“මින් සානූවන කපෙහි වූ එකල්හි යම් (ගිතෙල්) දනක් දුනිම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. පිරිසිදු ගිතෙල් දනෙහි මේ විපාකයයි.
|
48
‘‘කිලෙසා
|
48
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
49
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
49
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
50
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
|
50 |
7. උදකදායකත්ථෙරඅපදානං | 7. උදක දායක ථේරාපදානය |
51
‘‘පදුමුත්තරබුද්ධස්ස
පසන්නචිත්තො සුමනො, පානීඝටමපූරයිං.
|
51
“පදුමුත්තර බුදුරජුන්ගේ අනුත්තරවූ භික්ෂු සංඝයා කෙරෙහි පහන් සිත් ඇත්තේ, සොම්නස්වූයේ, පැන් කළයක් පිදීමි.
|
52
‘‘පබ්බතග්ගෙ දුමග්ගෙ වා, ආකාසෙ වාථ භූමියං;
යදා පානීයමිච්ඡාමි, ඛිප්පං නිබ්බත්තතෙ මම.
|
52
“පර්වත මුදුනෙහිදී හෝ, ගස මුදුනෙහිදීහෝ, අහසෙහිදී හෝ, පොළොවෙහිදී හෝ යම් කලෙක්හි පැන් කැමති වෙම් නම් වහා මට (පැන්) පහළ වේ.
|
53
‘‘සතසහස්සිතො කප්පෙ, යං දානමදදිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, දකදානස්සිදං ඵලං.
|
53
“මින් සියක් දහස්වන කපෙහිවූ එකල්හි යම් (පැන්) දනක් දුනිම්ද (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. පිරිසිදු ගිතෙල් දනෙහි මේ විපාකයයි.
|
54
‘‘කිලෙසා
|
54
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
55
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
55
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
56
‘‘පටිසම්භිදා
|
56 |
8. පුලිනථූපියත්ථෙරඅපදානං | 8. පුලින ථූපිය ථේරාපදානය |
57
‘‘හිමවන්තස්සාවිදූරෙ
අස්සමො සුකතො මය්හං, පණ්ණසාලා සුමාපිතා.
|
57
“හිමවතට නුදුරෙහි යමක නම් පර්වතයක් විය. (එහි) මට මැනවින් කරන ලද අසපුවක් විය. පන්සැලක්ද මොනවට නිම කරන ලදී.
|
58
‘‘නාරදො නාම නාමෙන, ජටිලො උග්ගතාපනො;
චතුද්දසසහස්සානි, සිස්සා පරිචරන්ති මං.
|
58
“(මම) නම්න් නාරද නම්වූ, උග්ර තපස් ඇති ජටිලයෙක් වෙමි. තුදුස් දහසක් ශිෂ්යයෝ මා පිරිවරත්.
|
59
‘‘පටිසල්ලීනකො සන්තො, එවං චින්තෙසහං තදා;
‘සබ්බො ජනො මං පූජෙති, නාහං පූජෙමි කිඤ්චනං.
|
59
“මම එකල්හි විවේකව හුන්නේ, මෙසේ සිතීමි. සියළු ජන තෙමේ මා පුදයි. මම (කිසිවෙකුට) කිසිවක් නොපුදමි.
|
60
‘‘‘න මෙ ඔවාදකො අත්ථි, වත්තා කොචි න විජ්ජති;
අනාචරියුපජ්ඣායො, වනෙ වාසං උපෙමහං.
|
60
“මට කිසි ඔවා දෙන්නෙක්ද නැත. (කිසිවෙකුට කරන) කිසි වතාවතකුදු නැත. මම ආචාර්ය්ය, උපාධ්යාය විරහිතව වනයෙහි වෙසෙමි.
|
61
‘‘‘උපාසමානො යමහං, ගරුචිත්තං උපට්ඨහෙ;
සො මෙ ආචරියො නත්ථි, වනවාසො නිරත්ථකො.
|
61
“මම යමෙකු වෙත එළඹෙන්නේ නම් හේ (මා කෙරෙහි) ගුරුවරයෙක යන සිත උපදවා ගන්නේය. මට එබඳු ගුරුවරයෙකු නැත. වනයෙහි විසීම නිරර්ත්ථකය.
|
62
‘‘‘ආයාගං මෙ ගවෙසිස්සං, ගරුං භාවනියං තථා;
සාවස්සයො වසිස්සාමි, න කොචි ගරහිස්සති’.
|
62
“මම එසේ ගරුභාවනීයවූ උතුමෙකු සොයන්නෙමි. (එබඳු උතුමෙකු) ඇසුරු කෙළේ වසමි. එවිට (කිසිවෙක්) (මට) නොගරහන්නේය.
|
63
‘‘උත්තානකූලා නදිකා, සුපතිත්ථා මනොරමා;
සංසුද්ධපුලිනාකිණ්ණා, අවිදූරෙ මමස්සමං.
|
63
“නොගැඹුරු ඉවුරු ඇති, මනාවූ කුඩා තොටුපොල ඇති, මනොඥවූ සුදෝ සුදු වැලිතලාවන්ගෙන් ගැවසීගත් කුඩා ගඟක් මගේ අසපුවට නුදුරෙහි විය.
|
64
‘‘නදිං
සංවඩ්ඪයිත්වා පුලිනං, අකං පුලිනචෙතියං.
|
64
“(එය) අමරිකා නම්වූ නදියකි. එකල්හි මම (එතැනට) එළඹ, වැලි එකතුකොට වැලි සෑයක් (පුලින චෛත්යයක්) කෙළෙමි.
|
65
‘‘යෙ
තෙසං එතාදිසො ථූපො, තං නිමිත්තං කරොමහං.
|
65
“භවය කෙළවර කරන්නාවූ යම් ඒ සර්වඥ මුනිවර කෙනෙක් වෙත් නම් මෙබඳුවූ සෑයක් (තනන්නේ) උන්වහන්සේ නිමිතිකොට මම මේ සෑය කරමි.
|
66
‘‘කරිත්වා
සොණ්ණකිඞ්කණිපුප්ඵානි, සහස්සෙ තීණි පූජයිං.
|
66
“වැලිගොඩෙහි සෑයක් කොට මම ස්වර්ණ නිර්මාණය කෙළෙමි. රන් කිකිණි මල් තුන් දහසක් පූජා කෙළෙමි.
|
67
‘‘සායපාතං නමස්සාමි, වෙදජාතො කතඤ්ජලී;
සම්මුඛා විය සම්බුද්ධං, වන්දිං පුලිනචෙතියං.
|
67
“හටගත් ප්රීති ඇත්තේ, බඳින ලද ඇඳිලි ඇත්තේ සවස හා උදයෙහි නමදිමි. සම්බුදුන් හමුයෙහිදී මෙන් පුලින චෛත්යය (වැලි සෑය) වඳිමි.
|
68
‘‘යදා කිලෙසා ජායන්ති, විතක්කා ගෙහනිස්සිතා;
සරාමි සුකතං ථූපං, පච්චවෙක්ඛාමි තාවදෙ.
|
68
“යම් කලෙක්හි ගිහිගෙට අයත් ක්ලේශ විතර්කයෝ හටගනිත්ද, එකෙණෙහි සර්වඥ ස්ථූපය සිහි කරමි. ප්රත්යවෙක්ෂා කරමි.
|
69
‘‘උපනිස්සාය විහරං, සත්ථවාහං විනායකං;
කිලෙසෙ සංවසෙය්යාසි, න යුත්තං තව මාරිස.
|
69
“සාර්ත්ථවාහකවූ, විනායකවූ බුදුරජුන් ඇසුරුකොට වසන්නේ, ක්ලේශයන්හි ගැටී වසන්නෙහි නම් නිදුකාණෙනි, (එය) ඔබට නුසුදුසුය.
|
70
‘‘සහ
කුවිතක්කෙ විනොදෙසිං, නාගො තුත්තට්ටිතො යථා.
|
70
“එකල්හි සෑය සිහිකළ කෙනෙහි මාගේ සිත්හි ගෞරවය ඇතිවේ. අකුස්සෙන් පෙළන ලද ඇතෙකු මෙන් මිත්ථ්යා විතර්කයන් දුරු කෙරෙමි.
|
71
‘‘එවං විහරමානං මං, මච්චුරාජාභිමද්දථ;
තත්ථ කාලඞ්කතො සන්තො, බ්රහ්මලොකමගච්ඡහං.
|
71
“මෘත්යුරාජයා මෙසේ වසන්නාවූ මා වැසීය. මම එහි කළුරිය කළේ, බඹලොවට ගියෙමි.
|
72
‘‘යාවතායුං වසිත්වාන, තිදිවෙ
(තිදසෙ (සී. පී.)) උපපජ්ජහං;
අසීතික්ඛත්තුං දෙවින්දො, දෙවරජ්ජමකාරයිං.
|
72
“මම එහි දිවි ඇතිතාක් වසා, තාවතිංස දෙව්ලොවෙහි උපනිමි. අසූවරක් දේවේන්ද්රව දිව්ය රාජ්යය කරවීමි.
|
73
‘‘සතානං තීණික්ඛත්තුඤ්ච, චක්කවත්තී අහොසහං;
පදෙසරජ්ජං විපුලං, ගණනාතො අසඞ්ඛියං.
|
73
“මම තුන්සිය වරක් සක්විති රජ වීමි. (කරවන ලද) මහත්වූ ප්රදේශ රාජ්යය ගණන් වශයෙන් (මෙතෙකැයි) ගිණිය නොහැකිය.
|
74
‘‘සොණ්ණකිඞ්කණිපුප්ඵානං
ධාතීසතසහස්සානි, පරිවාරෙන්ති මං
(මෙ (ක.)) භවෙ.
|
74
“මම එම පිදූ කිංකිණි පුෂ්පයන්ගේ විපාකය අනුභව කරමි. භවයෙහිදී සියක් දහසක් කිරි මව්වරු මා පිරිවරත්.
|
75
‘‘ථූපස්ස පරිචිණ්ණත්තා, රජොජල්ලං න ලිම්පති;
ගත්තෙ සෙදා න මුච්චන්ති, සුප්පභාසො භවාමහං.
|
75
“සෑය පිළිදැගුම් කරන ලද බැවින් දැලි කුණු නොතැවරේ. සිරුරෙහි ඩහ නොවැගිරෙයි. මම ප්රභා සහිත (පැහැපත්) වූයේ වෙමි.
|
76
‘‘අහො මෙ සුකතො ථූපො, සුදිට්ඨාමරිකා නදී;
ථූපං කත්වාන පුලිනං, පත්තොම්හි අචලං පදං.
|
76
“ආශ්චර්ය්යයකි, මා විසින් මැනවින් කරන ලද සෑයකි. (එසේම) ඇමෙරිකා නදියද මැනවින් දක්නා ලදී. වැලිතලාවෙහි සෑයක් කොට අචලපදය වූ නිවණට පැමිණියේ වෙමි.
|
77
‘‘කුසලං කත්තුකාමෙන, ජන්තුනා සාරගාහිනා;
නත්ථි ඛෙත්තං අඛෙත්තං වා, පටිපත්තීව සාධකා
(සාරිකා (පී.), සාරකා (ස්යා.), සාරතා (ක.)).
|
77
“කුසල් කරනු කැමැත්තාවූ (නිර්වාණ) සාරය ගන්නාවූ සත්ත්වයා විසින් (එයට) මෙය කෙතය, මෙය නොකෙතයයි (වෙන්කොට ගතයුත්තක්) නැත. ප්රතිපත්ති තොමෝම අර්ත්ථසාධක වන්නීය.
|
78
‘‘යථාපි බලවා පොසො, අණ්ණවං තරිතුස්සහෙ;
පරිත්තං කට්ඨමාදාය, පක්ඛන්දෙය්ය මහාසරං.
|
78
“බලවත් පුරුෂයෙක් තෙම සාගරය තරණය කරන්නට උත්සාහ කරන්නේද, යම්සේ (හේ) කුඩා දඬු කැබැල්ලක් ගෙන මහ සයුරට පණින්නේ නම්, මම මේ දඬු කැබෙල්ල නිසා මහ සයුර තරණය කරන්නෙමැයි උත්සාහයෙන්ද, වීර්ය්යයෙන්ද (එම) මනුෂ්යතෙම සයුර කරණය කරන්නේය.
|
79
‘‘ඉමාහං කට්ඨං නිස්සාය, තරිස්සාමි මහොදධිං;
උස්සාහෙන වීරියෙන, තරෙය්ය උදධිං නරො.
|
79 |
80
‘‘තථෙව
තං කම්මං උපනිස්සාය, සංසාරං සමතික්කමිං.
|
80
“එසේම මා විසින් යම් කර්මයක් කරන ලද නම් (එය) කුඩාය. ඉතාම සුළුය. (එහෙත්) එම කර්මය නිසා සසර ඉක්මවීමි.
|
81
‘‘පච්ඡිමෙ භවෙ සම්පත්තෙ, සුක්කමූලෙන චොදිතො;
සාවත්ථියං පුරෙ ජාතො, මහාසාලෙ සුඅඩ්ඪකෙ.
|
81
“එම කුශල මූලයෙන් මෙහෙයන ලදුයේ, අන්තිම භවය පැමිණි කල්හි, පළමුකොටම සැවැත්නුවර ආඪ්යවූ මහාසාර කුලයෙහි උපන්නේ (වෙමි.)
|
82
‘‘සද්ධා මාතා පිතා මය්හං, බුද්ධස්ස සරණං ගතා;
උභො දිට්ඨපදා එතෙ, අනුවත්තන්ති සාසනං.
|
82
“මාගේ දෙමාපියෝ සැදැහැත්තාහුය. බුදුරජුන්ගේ සරණ ගියෝය. මේ දෙදෙනාම දක්නා ලද (නිර්වාණ) පදය ඇත්තෝය. ශාසනයටද අනුව පවතිත්.
|
83
‘‘බොධිපපටිකං
සායපාතං
(සායං පාතං (ස්යා. ක.)) නමස්සන්ති, සක්යපුත්තස්ස සම්මුඛා.
|
83
“(ඔවුහු) බෝධියෙහි පතුරක් ගෙන රන් සෑයක් කරවූහ. බුදුරජුන්ගේ හමුවෙහි උදේ සවස නමස්කාරද කෙරෙත්.
|
84
‘‘උපොසථම්හි
බුද්ධස්ස වණ්ණං කිත්තෙන්තා, තියාමං වීතිනාමයුං.
|
84
“පොහෝ දිනයෙක්හි ස්වර්ණ ස්තූපය පිටතට ගන්නාහුය. බුදුරජුන්ගේ ගුණ කියමින් ත්රියාම රාත්රියම ගත කළාහුය.
|
85
‘‘සහ දිස්වානහං
(පසාදෙත්වානහං (ක.)) ථූපං, සරිං පුලිනචෙතියං;
එකාසනෙ නිසීදිත්වා, අරහත්තමපාපුණිං.
|
85
“මම (ස්වර්ණ) ස්තූපය දැක, ඒ සමගම පුලින චෛත්යය (අතීතයෙහි පිදූ වැලි සෑය) සිහි කෙළෙමි. එම අසුනෙහිම හිඳ රහත් බවට පැමිණියෙමි.
|
86
‘‘ගවෙසමානො තං වීරං, ධම්මසෙනාපතිද්දසං;
අගාරා නික්ඛමිත්වාන, පබ්බජිං තස්ස සන්තිකෙ.
|
86
“එම වීරවූ (බුදුරජුන්) සොයන්නේ, ධර්ම සේනාපතීන් වහන්සේ (සැරියුත් තෙරුන්) දුටිමි. ගිහිගෙන් නික්ම උන්වහන්සේගේ සමිපයෙහි පැවිදිවීමි.
|
87
‘‘ජාතියා සත්තවස්සෙන, අරහත්තමපාපුණිං;
උපසම්පාදයී බුද්ධො, ගුණමඤ්ඤාය චක්ඛුමා.
|
87
“උත්පත්තියෙන් සත් හැවිරිදි කල්හි රහත් බවට පැමිණියෙමි. පසැස් ඇති බුදුරජතෙම (මාගේ) ගුණ දැන (මා) උපසම්පදා කරවූහ.
|
88
‘‘දාරකෙනෙව සන්තෙන, කිරියං නිට්ඨිතං මයා;
කතං මෙ කරණීයජ්ජ, සක්යපුත්තස්ස සාසනෙ.
|
88
“මා විසින් දඟර කල්හිම (මාගේ) (නිවන් සඳහා කළයුතු) කටයුතු නිමකරන ලදී. ශාක්යපුත්රවූ බුදුරජුන්ගේ සසුනෙහි කටයුතු දෙය අද මා විසින් කරන ලදී.
|
89
‘‘සබ්බවෙරභයාතීතො, සබ්බසඞ්ගාතිගො
(සබ්බසඞ්කාතිතො (ක.)) ඉසි;
සාවකො තෙ මහාවීර, සොණ්ණථූපස්සිදං ඵලං.
|
89
“මහා වීරවූ ඎෂීන් වහන්ස, සියළු මෛර හා භය ඉක්මවන ලදුයේ වෙමි. සියළු කෙලෙසුන්ද ඉක්මවන ලදුයේ වෙමි. (මම) ඔබ වහන්සේගේ ශ්රාවකයෙක් වෙමි. ස්වර්ණ පුෂ්ප පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.
|
90
‘‘කිලෙසා ඣාපිතා මය්හං...පෙ.... විහරාමි අනාසවො.
|
90
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
91
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
91
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
92
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
|
92 |
9. නළකුටිදායකත්ථෙරඅපදානං | 9. නළකුටි දායක ථේරාපදානය |
93
‘‘හිමවන්තස්සාවිදූරෙ
සයම්භූ නාරදො නාම, රුක්ඛමූලෙ වසී තදා.
|
93
“හිමවතට නුදුරෙහි හාරිත නම් පර්වතයක් විය. එකල්හි සියල්ල තෙමේම දත් නාරද බුදුරජතෙම රුක් මුලක වැඩ විසූහ.
|
94
‘‘නළාගාරං
චඞ්කමං සොධයිත්වාන, සයම්භුස්ස අදාසහං.
|
94
“මම බටවලින් කුටියක් කොට තෘණවලින් සෙවෙනි කෙළෙමි. (එසේම) මම සක්මනක්ද පිරිසිදු කරවා බුදුරජුන්හට දුනිමි.
|
95
‘‘තෙන කම්මෙන සුකතෙන, චෙතනාපණිධීහි ච;
ජහිත්වා මානුසං දෙහං, තාවතිංසමගච්ඡහං.
|
95
“මම මැනවින් කරන ලද එම කර්මය කරණකොටගෙනද, චිත්ත ප්රණිධීන් කරණකොටගෙනද මිනිස් සිරුර හැර තව්තිසා දෙව්ලොවට ගියෙමි.
|
96
‘‘තත්ථ මෙ සුකතං බ්යම්හං, නළකුටිකනිම්මිතං;
සට්ඨියොජනමුබ්බෙධං, තිංසයොජනවිත්ථතං.
|
96
“බටවලින් කළ කුටිය පිදීම හේතුකොගෙන එහි (දෙව්ලොව) මට මැනවින් කරන ලද නිර්මිතවූ විමානය සැට යොදුනක් උසය. තිස් යොදුනක් පුළුලුය.
|
97
‘‘චතුද්දසෙසු කප්පෙසු, දෙවලොකෙ රමිං අහං;
එකසත්තතික්ඛත්තුඤ්ච, දෙවරජ්ජමකාරයිං.
|
97
“මම තුදුස් කපක් මුළුල්ලෙහි දෙව්ලොව සිත් අලවා විසීමි. එක් සැත්තෑවරක් දිව්ය රාජ්යය කරවීමි.
|
98
‘‘චතුතිංසතික්ඛත්තුඤ්ච, චක්කවත්තී අහොසහං;
පදෙසරජ්ජං විපුලං, ගණනාතො අසඞ්ඛියං.
|
98
“මම සූතිස්වරක් සක්විති රජ වීමි. (කරවන ලද) මහත්වූ ප්රදේශ රාජ්යය ගණන් වශයෙන් මෙතෙකැයි ගිණිය නොහැකිය.
|
99
‘‘ධම්මපාසාදමාරුය්හ, සබ්බාකාරවරූපමං;
යදිච්ඡකාහං විහරෙ, සක්යපුත්තස්ස සාසනෙ.
|
99
“සියළු ආකාරයෙන් උතුම් උපමා ඇති ධර්ම නමැති ප්රාසාදයට නැගී ශාක්යපුත්රවූ බුදුරජුන්ගේ සසුනෙහි මම කැමතිතාක්ම වසමි.
|
100
‘‘එකතිංසෙ ඉතො කප්පෙ, යං කම්මමකරිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, නළකුටියිදං ඵලං.
|
100
“මින් තිස් එක්වන කපෙහි වු එකල්හි යම් කර්මයක් කෙළෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. බටින් කළ කුටියක් පිදීමෙහි මේ විපාකයයි.
|
101
‘‘කිලෙසා
|
101
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
102
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
102
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
103
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
|
103 |
10. පියාලඵලදායකත්ථෙරඅපදානං | 10. පියාල ඵලදායක ථේරාපදානය |
104
‘‘මිගලුද්දො
අද්දසං විරජං බුද්ධං, සබ්බධම්මාන පාරගුං.
|
104
“පෙර (මම) මුව වැද්දෙක් වීමි. එකල්හි වනයෙහි හැසිරෙන්නේ සියළු ධර්මයන්ගේ පරතෙරට ගිය කෙළෙස් රජස් විරහිත බුදුරජුන් දුටිමි.
|
105
‘‘පියාලඵලමාදාය, බුද්ධසෙට්ඨස්සදාසහං;
පුඤ්ඤක්ඛෙත්තස්ස වීරස්ස, පසන්නො සෙහි පාණිභි.
|
105
“මම පියල් ගෙඩියක් ගෙන පහන්වූයේ, සිය සිතින්ම පින්කෙත්වූ වීරවූ බුද්ධ ශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේට දුනිමි.
|
106
‘‘එකතිංසෙ
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, ඵලදානස්සිදං ඵලං.
|
106
“මින් එක්තිස්වන කපෙහි වූ එකල්හි යම් (පියල්) දානයක් දුනිම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. ඵල දානයාගේ මේ විපාකයයි.
|
107
‘‘කිලෙසා
|
107
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. ඇතෙකු මෙන් බැඳුම් සිඳ, ආශ්රව රහිතව වෙසෙමි.
|
108
‘‘ස්වාගතං වත මෙ ආසි...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
|
108
“ඒකාන්තයෙන් බුද්ධශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේගේ සමීපයට මාගේ පැමිණීමක් විය. පමුණුවන ලද ත්රිවිද්යා ඇත්තෝය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුන කරන ලදී.
|
109
‘‘පටිසම්භිදා
|
109 |