33. උමාපුප්ඵියවග්ගො | 33. උම්මා පුප්ඵිය වග්ග |
1. උමාපුප්ඵියත්ථෙරඅපදානං | 1. උම්මා පුප්ඵිය ථේරාපදානය |
1
‘‘සමාහිතං
සමාධිනා උපවිට්ඨං, අද්දසාහං නරුත්තමං.
|
1
“සන්සුන් සමවත් පස්මරුන් පැරදවූ සමාධි බලයෙන් සමීපයට වැඩමවූ මනුෂ්යොත්තමවූ සිදුහත් බුදුරජුන් දිටිමි.
|
2
‘‘උමාපුප්ඵං ගහෙත්වාන, බුද්ධස්ස අභිරොපයිං;
සබ්බපුප්ඵා එකසීසා, උද්ධංවණ්ටා අධොමුඛා.
|
2
“දැක දිය බෙරලිය මල් ගෙන බුදුරජුන්හට පිදීමි. සියළු මල් එක එක සමව ලං ලංව හැපුනාහු, නටු උඩුකුරුවූවාහු, පෙති යටිකුරු වූවාහු,
|
3
‘‘සුචිත්තා විය තිට්ඨන්තෙ, ආකාසෙ පුප්ඵසන්ථරා;
තෙන චිත්තප්පසාදෙන, තුසිතං උපපජ්ජහං.
|
3
“ඉතා විසිතුරු වූවාහු, අහසෙහි මල් ඇතිරියක් මෙන් සිටි කල්හි (ඒ පිළිබඳව ඇතිවූ) එම චිත්ත ප්රසාදය කරණකොට ගෙන මම තුසිත දෙව් ලොවට ගියෙමි.
|
4
‘‘චතුන්නවුතිතො කප්පෙ, යං පුප්ඵමභිපූජයිං;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, බුද්ධපූජායිදං ඵලං.
|
4
“මින් සිව් අනූවන කපෙහි යම් පුෂ්ප පූජාවක් කෙළෙම්ද. (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. බුද්ධ පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.
|
5
‘‘පඤ්චපඤ්ඤාසිතො කප්පෙ, එකො ආසිං මහීපති;
සමන්තඡදනො නාම, චක්කවත්තී මහබ්බලො.
|
5
“මින් පස් පණස්වන කපෙහි පෘථිවීශ්වරවූ, මහත් බල ඇති සමන්තඡදන නම් සක්විති රජෙක් වීමි.
|
6
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො, විමොක්ඛාපි ච අට්ඨිමෙ;
ඡළභිඤ්ඤා සච්ඡිකතා, කතං බුද්ධස්ස සාසනං.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා උමාපුප්ඵියො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
6
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් උම්මා පුප්ඵිය තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
2. පුලිනපූජකත්ථෙරඅපදානං | 2. පුලින පූජක ථේරාපදානය |
7
‘‘කකුධං
ඔසධිංව විරොචන්තං, ඔභාසන්තං නරාසභං.
|
7
“බබලන්නාවූ කුඹුක් ගසක් වැනිවූද, ශ්රේෂ්ඨ ආජානීයයෙකු මෙන්වූද, ඕසධි තාරකාව මෙන් දිලිසෙන බබලන්නාවූ, නරශ්රේෂ්ඨ බුදුරජුන් දිටිමි.
|
8
‘‘අඤ්ජලිං පග්ගහෙත්වාන, අවන්දිං සත්ථුනො අහං;
සත්ථාරං පරිවණ්ණෙසිං, සකකම්මෙන තොසයිං
(තොසිතො (සී.)).
|
8
“(දැක) මම ශාස්තෲන් වහන්සේට ඇඳිලි බැඳ වැන්දෙමි. බුදුරජුන්ට පැසසීමි. ස්වකීය පුණ්ය කර්මයෙන් සතුටුවූයේ, පිරිසිදු වැලි ගෙන ඔඩොක්කුවෙහි ලා ගෙන ගොස් විපස්සී බුදුරජුන් වැඩිය මගෙහි දැමීමි.
|
9
‘‘සුසුද්ධං
උච්ඡඞ්ගෙන ගහෙත්වාන, විපස්සිස්ස මහෙසිනො.
|
9 |
10
‘‘තතො
දිවාවිහාරෙ ඔසිඤ්චිං, ද්විපදින්දස්ස තාදිනො.
|
10
“ඉක්බිති පැහැදි සිතින් ඉන් අඩක් වැලි බුදුරජුන් දවල් කල වෙසෙන දිවා විහාරස්ථානයෙහි තාදී ගුණ ඇති තථාගතයන් වහන්සේට පූජාවක් ලෙස ඉසීමි.
|
11
‘‘එකනවුතිතො කප්පෙ, පුලිනං යමසිඤ්චහං;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, පුලිනස්ස ඉදං ඵලං.
|
11
“මින් එක් එක් අනූවන කපෙහි මම යම් වැලි ඉසීමක් කෙළෙම්ද. (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. වැලි ඉසීමෙහි මේ විපාකයයි.
|
12
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා පුලිනපූජකො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
12
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් පුලින පූජක තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
3. හාසජනකත්ථෙරඅපදානං | 3. හාසජනක ථේරාපදානය |
13
‘‘දුමග්ගෙ පංසුකූලකං
(පංසුකූලිකං (ස්යා. ක.)), ලග්ගං දිස්වාන සත්ථුනො;
අඤ්ජලිං පග්ගහෙත්වාන, භිය්යො උච්චාරිතං මයා.
|
13
“ශාස්තෲන් වහන්සේගේ පවුල් සිවුර ගස් මුදුනක එල්බෙනු දැක මා විසින් ඇඳිලි බැඳ (එය) වඩාත් ඔසවන ලදී.
|
14
‘‘දූරතො
අඤ්ජලිං පග්ගහෙත්වාන, භිය්යො චිත්තං පසාදයිං.
|
14
“දුරදීම දැක මට සතුට පහළවිය. (ඉක්බිති) ඇඳිලි බැඳ වඩාත් සිත පැහැදවීමි.
|
15
‘‘එකනවුතිතො කප්පෙ, යං සඤ්ඤමලභිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, බුද්ධසඤ්ඤායිදං ඵලං.
|
15
“මින් එක් අනූවන කපෙහි වූ එකල්හි යම් (බුදුරජුන්ගේ පවුල් සිවුර පිළිබඳ) පැහැදී හැඟීමක් ලැබූයෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. බුදුරජුන් පිළිබඳ පැහැදි හැඟීමෙහි මේ විපාකයයි.
|
16
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා හාසජනකො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
16
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් හාසජනක තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
4. යඤ්ඤසාමිකත්ථෙරඅපදානං | 4. යඤ්ඤසාමික ථේරාපදානය |
17
‘‘ජාතියා
කුලවත්තං
(කුලවංසං (සී. ස්යා.)) අධාරෙසිං, යඤ්ඤො උස්සාහිතො මයා.
|
17
“උපතින් සත් හැවිරිදිවූ මම මන්ත්ර ශාස්ත්රයෙහි තෙරපතුයේ කුල පරපුර දැරීමි. මා විසින් යාගයක්ද මෙහෙයවන ලදී.
|
18
‘‘චුල්ලාසීතිසහස්සානි
සාරථම්භුපනීතානි
(තාරස්මීහි උපනීතානි (ක.), සාරස්මිංහි උපනීතානි (ස්යා.)), යඤ්ඤත්ථාය උපට්ඨිතා.
|
18
“එකල්හි මගේ (යාගය උදෙසා) අසූසාර දහසක් සිවුපාවුන් මරත්. (එම සිවුපාවෝ) යාගය පිණිස යූපස්තම්භය වෙත පමුණුවන ලද්දාහු පසෙක සිටියාහුය.
|
19
‘‘උක්කාමුඛපහට්ඨොව
උදයන්තොව සූරියො, පුණ්ණමායෙව
(පුණ්ණමාසෙව (සී.)) චන්දිමා.
|
19
“උදාවන හිරු වැනිවූද, පසලොස්වක් දිනයෙහි සඳ වැනිවූද, කිහිරඟුරු මෙන් බබලන පැහැපත් මුහුණු ඇත්තේ, සතුටුවූ තුන් ලෝක වාසීන් විසින් පුදන ලද, (තිලොවට) හිතවත්වූ, සර්ව සම්පූර්ණ අදහස් ඇති, සිදුහත් බුදුරජ තෙම එතැනට එළඹ මෙම වචන වදාළ සේක. (කෙසේදයත්?)
|
20
‘‘සිද්ධත්ථො සබ්බසිද්ධත්ථො, තිලොකමහිතො හිතො;
උපගන්ත්වාන සම්බුද්ධො, ඉදං වචනමබ්රවි.
|
20 |
21
‘‘‘අහිංසා
ථෙය්යා ච අතිචාරා ච, මජ්ජපානා ච ආරති.
|
21
“කුමරුවෙනි, සව්සත්නට හිංසා නොකිරීම මට රුචිකෙරේ. එසේම සොරකමින්ද, දුරාචාරයෙන්ද, මත් පැන් බීමෙන්ද වැලැක්මත්, සමචරියාවෙහි ඇල්මත්, බහුශ්රුතබව හා කෘතඥ බවත්, (මට රුචි කෙරේ.) මේ ධර්මයෝ මෙලෙව්හිද, පරලෙව්හිද, ප්රශංසා කටයුත්තේ වෙත්.
|
22
‘‘‘රති ච සමචරියාය, බාහුසච්චං කතඤ්ඤුතා;
දිට්ඨෙ ධම්මෙ පරත්ථ ච, ධම්මා එතෙ පසංසියා.
|
22 |
23
‘‘‘එතෙ ධම්මෙ භාවයිත්වා, සබ්බසත්තහිතෙ රතො
(හිතෙසිතො (ක.));
බුද්ධෙ චිත්තං පසාදෙත්වා, භාවෙහි මග්ගමුත්තමං’.
|
23
“මේ ධර්මයන් වඩා සව් සත්හට හිත වැඩෙහි ඇළුනේ බුදුරජුන් කෙරෙහි සිත පහදවා උතුම් මග (ප්රතිපදාව) වඩනු මැනව.”
|
24
‘‘ඉදං වත්වාන සබ්බඤ්ඤූ, ලොකජෙට්ඨො නරාසභො;
මමෙවං අනුසාසිත්වා, වෙහාසං උග්ගතො ගතො.
|
24
“ලෝක ජ්යෙෂ්ඨවූ, නරශ්රේෂ්ඨවූ, සර්වඥ තෙම මෙය වදාරා මටම අනුශාසනා කොට අහසට නැඟ වැඩමවූ සේක.
|
25
‘‘පුබ්බෙ චිත්තං විසොධෙත්වා, පච්ඡා චිත්තං පසාදයිං;
තෙන චිත්තප්පසාදෙන, තුසිතං උපපජ්ජහං.
|
25
“පෙර සිත පිරිසිදුකොට, පසුව සිත පැහැදවීමි. මම එම චිත්ත ප්රසාදය කරණ කොට ගෙන තුසිත දෙව් ලොව උපනිමි.
|
26
‘‘චතුන්නවුතිතො කප්පෙ, යදා චිත්තං පසාදයිං;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, බුද්ධසඤ්ඤායිදං ඵලං.
|
26
“මින් සිව් අනූවන කපෙහි වූ එකල්හි යම් (බුදුරජුන් කෙරෙහි) සිත පැහැදවීමක් කෙළෙම්ද, ඒ හේතුවෙන් දුගතියක් නොදනිමි. බුදුන් සිහිකොට සිත පැහැදවීමෙහි මේ විපාකයයි.
|
27
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා යඤ්ඤසාමිකො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
27
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් යඤ්ඤසාමික තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
5. නිමිත්තසඤ්ඤකත්ථෙරඅපදානං | 5. නිමිත්ත සඤ්ඤක ථේරාපදානය |
28
‘‘චන්දභාගානදීතීරෙ
සුවණ්ණමිගමද්දක්ඛිං, චරන්තං විපිනෙ අහං.
|
28
“මම චන්ද්රභාග නදී තීරයෙහි අසපුවක වෙසෙමි. මම වනයෙහි හැසිරෙන්නාවූ ස්වර්ණ මෘගයෙක් දිටිමි.
|
29
‘‘මිගෙ
තෙන චිත්තප්පසාදෙන, අඤ්ඤෙ බුද්ධෙ අනුස්සරිං.
|
29
“එම ස්වර්ණ මෘගයා කෙරෙහි සිත පහදවා බුදුරජුන් සිහි කෙළෙමි. එම චිත්ත ප්රසාදය කරණකොටගෙන අනික් බුදුවරයන්ද සිහි කෙළෙමි.
|
30
‘‘අබ්භතීතා ච යෙ බුද්ධා, වත්තමානා අනාගතා;
එවමෙවං විරොචන්ති, මිගරාජාව තෙ තයො.
|
30
“අතීතයෙහි යම් බුදු කෙනෙක් වූවාහුද, වර්තමානයෙහි හා අනාගතයෙහි යම් බුදුකෙනෙක් වෙත්ද, ඒ තෙකල්හිවූ බුදුවරුම මේ ස්වර්ණ මෘග රාජයා යම් සේද එසේම බබළත්.
|
31
‘‘චතුන්නවුතිතො
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, බුද්ධසඤ්ඤායිදං ඵලං.
|
31
“මින් සිව් අනූවන කපෙහි වූ එකල්හි යම් බුදුවරයන් වහන්සේ කෙනෙක් සිතින් සිහිපත් කෙළෙම්ද, ඒ හේතුවෙන් දුගතියක් නොදනිමි. ඒ බුදුවරුන් සිහිපත්කිරීමෙහි මේ විපාකයයි.
|
32
‘‘සත්තවීසෙ ඉතො කප්පෙ, එකො ආසිං මහීපති;
අරඤ්ඤසත්ථො නාමෙන, චක්කවත්තී මහබ්බලො.
|
32
“මින් සත් විසිවන කපෙහි පෘථිවීශ්වරවූ, මහත් බල ඇති, අරඤ්ඤසත්ත නම් සකිවිති රජ කෙනෙක් වීමි.
|
33
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා නිමිත්තසඤ්ඤකො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
33
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් නිමිත්ත සඤ්ඤක තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
6. අන්නසංසාවකත්ථෙරඅපදානං | 6. අන්නසංසාවක ථේරාපදානය |
34
‘‘සුවණ්ණවණ්ණං සම්බුද්ධං, ගච්ඡන්තං අන්තරාපණෙ;
කඤ්චනග්ඝියසඞ්කාසං, බාත්තිංසවරලක්ඛණං.
|
34
“අතුරු අවුණෙහි (වීථිය මැද) වඩින්නාවූ, කසුන් ඇගෑවක් මෙන් බබලන, දෙතිස් මහා පුරිස් ලකුණු යුත්, රන්වන් බුදුරජුන් දුටිමි.
|
35
‘‘සිද්ධත්ථං සබ්බසිද්ධත්ථං, අනෙජං අපරාජිතං;
සම්බුද්ධං අතිනාමෙත්වා, භොජයිං තං මහාමුනිං.
|
35
“සර්වාර්ත්ථයෙන් සිදුකළ (කෙළෙස්වලින් වන) කම්පාවක් නොමැති පස්මරුන් පරදවා ජයගත් සිදුහත් බුදුරජුන් වැඩමවා එම මහා මුනිවූ සර්වඥයන් වහන්සේ වැළඳවීමි.
|
36
‘‘මුනි
බුද්ධෙ චිත්තං පසාදෙත්වා, කප්පං සග්ගම්හි මොදහං.
|
36
“එකල්හි ලෙව්හි කාරුණීකවූ බුදුරජතෙම මා වෙත ආලෝකය පැතිරවූ සේක. මම බුදුරජුන් කෙරෙහි සිත පහදවා කල්පයක් ස්වර්ගයෙහි සතුටුවීමි.
|
37
‘‘චතුන්නවුතිතො කප්පෙ, යං දානමදදිං තදා;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, භික්ඛාදානස්සිදං ඵලං.
|
37
“මින් සිව් අනූවන කපෙහි වූ එකල්හි යම් දනක් දුනිම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. භික්ෂු දානයාගේ මේ විපාකයයි.
|
38
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා අන්නසංසාවකො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති;
|
38
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් අන්නසංසාවක තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
7. නිග්ගුණ්ඩිපුප්ඵියත්ථෙරඅපදානං | 7. නිග්ගුණ්ඩි පුප්ඵිය ථේරාපදානය |
39
‘‘යදා
තයො සද්දා නිච්ඡරන්ති, දෙවානං අනුමොදතං.
|
39
“යම් කලෙක්හි ආයු පිරිහී යෑමෙන් දෙවියෙක් දෙව්ලොවින් චුතවූයේද, (එකල්හි) අනුමෝදනය කරන්නාවූ දෙවියන්ගේ ත්රිවිධ ශබ්ද කෙනෙක් පිටවී යෙත් (කෙසේදයත්?)
|
40
‘‘‘ඉතො භො සුගතිං ගච්ඡ, මනුස්සානං සහබ්යතං;
මනුස්සභූතො සද්ධම්මෙ, ලභ සද්ධං අනුත්තරං.
|
40
“පින්වත, මින් චුතව මනුෂ්යයන්ගේ සහභාවයවූ සුගතියට යනු මැනව. මිනිස්වූයේ, සසුනෙහි උතුම්වූ ශ්රද්ධාව ලබව.
|
41
‘‘‘සා
යාවජීවං අසංහීරා, සද්ධම්මෙ සුප්පවෙදිතෙ.
|
41
“ඒ ශ්රද්ධා තොමෝ බැසගන්නා ලදී. එහි හටගත් මුල් ඇත්තී, මැනවින් පිහිටන ලද්දී, වියයුතු වන්නීය. මනාකොට අවබෝධ කරණ ලද ධර්මයෙහි දිවි ඇති තාක් නොපසුබටවූ, කයින්ද, වචනයෙන්ද, සිතින්ද, බොහෝ කුසල්කොට නිදුක්වූ (ක්ලේශොෂධී රහිත බැවින්) පිරිසිදුවූ, (අත්බැව් සම්පත් හා භවභෝග සම්යක් උපදනා) ඔෂධිකවූ ඒ බොහෝ කුසල්ද කොට පරිත්යාගයෙන් යුතුව අනික් මිනිසුන්ද බ්රහ්මචරිය නම්වූ සද්ධර්මයෙහි පිහිටවනු මැනව, කියායි.
|
42
‘‘‘කායෙන කුසලං කත්වා, වාචාය කුසලං බහුං;
මනසා කුසලං කත්වා, අබ්යාපජ්ජං නිරූපධිං.
|
42 |
43
‘‘‘තතො
අඤ්ඤෙපි මච්චෙ සද්ධම්මෙ, බ්රහ්මචරියෙ නිවෙසය’.
|
43 |
44
‘‘ඉමාය අනුකම්පාය, දෙවාදෙවං යදා විදූ;
චවන්තං අනුමොදන්ති, එහි දෙව පුනප්පුනං
(දෙවපුරං පුන (සී.)).
|
44
“නුවණැති දෙවිවරු (එසේ) චුතවන්නාවූ දෙවියනට දෙව්පුරයට නැවත එනු මැනවයි කියා මෙම අනුකම්පාවෙනුදු අනුමෝදනය (අනුව සතුටු කිරීම) කෙරෙත්.
|
45
‘‘සංවෙගො මෙ
(සංවිග්ගොහං (ස්යා.)) තදා ආසි, දෙවසඞ්ඝෙ සමාගතෙ;
කංසු නාම අහං යොනිං, ගමිස්සාමි ඉතො චුතො.
|
45
“දිව්ය සමූහයා රැස්වූ කල්හි මට සංවේගයක් ඇතිවිය. (කෙසේදයත්?) මම මින් චුතව කිනම් යෝනියකට උත්පත්ති වශයෙන් යන්නෙම්ද කියායි.
|
46
‘‘මම සංවෙගමඤ්ඤාය, සමණො භාවිතින්ද්රියො;
මමුද්ධරිතුකාමො සො, ආගච්ඡි මම සන්තිකං.
|
46
“වඩනලද ඉඳුරන් ඇති ශ්රමණයෙක් තෙම මාගේ දුක දැන, මා ඒ දුකින් ගොඩගනු කැමැත්තේ, මාගේ සමීපයට පැමිණියේය. එකල්හි “සුමන” නම්වූ ඒ පදුමුත්තර බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ශ්රාවක තෙම අර්ත්ථයෙන් හා ධර්මයෙන් අනුශාසනය කොට මා සංවේගයට පත් කෙළේය.
|
47
‘‘සුමනො නාම නාමෙන, පදුමුත්තරසාවකො;
අත්ථධම්මානුසාසිත්වා, සංවෙජෙසි මමං තදා.
|
47 |
48
‘‘තස්සාහං වචනං සුත්වා, බුද්ධෙ චිත්තං පසාදයිං;
තං ධීරං අභිවාදෙත්වා, තත්ථ කාලංකතො අහං.
|
48
“මම උන්වහන්සේගේ වචනය අසා බුදුරජුන් කෙරෙහි සිත පැහැදවීමි. ඒ ප්රාඥයන් වහන්සේට අභිවාදනය කොට මම එහි කළුරිය කෙළේ වෙමි.
|
49
‘‘උපපජ්ජිං ස
(උපපජ්ජිස්සං (සී.)) තත්ථෙව, සුක්කමූලෙන චොදිතො;
වසන්තො මාතුකුච්ඡිම්හි, පුන ධාරෙති මාතුයා.
|
49
“එකී කුශල මූලයෙන් මෙහෙයන ලද මම එම දෙව්ලොවෙහි උපදින්නෙම් (ඉක්බිති) මව් කුසෙහි වසන්නේ නැවතත් මව් කුසින් දරයි.
|
50
‘‘තම්හා කායා චවිත්වාන, තිදසෙ උපපජ්ජහං;
එත්ථන්තරෙ න පස්සාමි, දොමනස්සමහං තදා.
|
50
“මම එම අත්බැවින් චුතව තව්තිසා දෙව්ලොව උපනිමි. මම එකල්හි මේ අතරතුර කාලයෙහි දොම්නසක් නොදනිමි.
|
51
‘‘තාවතිංසා
නික්ඛමිත්වාන කුච්ඡිම්හා, කණ්හසුක්කං අජානහං.
|
51
“තව්තිසා දෙව්ලොවින් චුතව මව් කුසක උපනිමි. මම මව් කුසින් බිහිව (ලදරු බැවින්) කළු සුදු (හෙවත් හොඳ නරක කුමක්දැයි) නොදනී.
|
52
‘‘ජාතියා
ගොතමස්ස භගවතො, සක්යපුත්තස්ස තාදිනො.
|
52
“මම උපතින් සත් ඇවිරිදි වයස් ඇත්තේ ආරාමයට පිවිසියෙමි. තාදී ගුණ ඇති, භාග්යවත්වූ ගෞතම කාශ්යප පුත්රයන් වහන්සේගේ බොහෝ දෙනා විසින් මැනවයි පිළිගත් සසුනයයි කියන ලද එම විසිතුරු ත්රිපිටක ධර්මයෙහි (දක්ෂව) බුදුරජුන්ගේ සසුන කරන්නාවූ භික්ෂූන් දුටිමි.
|
53
‘‘විත්ථාරිකෙ
(විත්ථාරිතෙ (සී. ක.)) පාවචනෙ, බාහුජඤ්ඤම්හි සාසනෙ;
අද්දසං සාසනකරෙ, භික්ඛවො තත්ථ සත්ථුනො.
|
53 |
54
‘‘සාවත්ථි
රථෙන නාගයුත්තෙන, උපෙසි බොධිමුත්තමං.
|
54
“සැවැත් නම් නුවරෙක් විය. කොසොල් රජ තෙමේ එහි වී. (එම කොසොල් රජ තෙම) ඇතුන් යෙදු රියකින් උතුම් බෝධිය වෙත එළඹියේය.
|
55
‘‘තස්සාහං නාගං දිස්වාන, පුබ්බකම්මං අනුස්සරිං;
අඤ්ජලිං පග්ගහෙත්වාන, සමයං අගමාසහං.
|
55
“මම එම රජුගේ ඇතා දැක පූර්ව කර්මය සිහි කෙළෙමි. මමද ඇඳිලි බැඳ එම සභාවට ගියෙමි.
|
56
‘‘ජාතියා සත්තවස්සොව, පබ්බජිං අනගාරියං;
යො සො බුද්ධං උපට්ඨාසි, ආනන්දො නාම සාවකො.
|
56
“උපතින් සත් ඇවිරිදිවූයේම, අනගාර්ය්ය නම්වූ සසුනෙහි පැවිදිවීමි. (එකල) සම්යක් බුදුරජුන්හට උවටැන් කෙළේද හේ (මේ) ආනන්ද නම් ශ්රාවක තෙමේයි.
|
57
‘‘ගතිමා ධිතිමා චෙව, සතිමා ච බහුස්සුතො;
රඤ්ඤො චිත්තං පසාදෙන්තො, නිය්යාදෙසි මහාජුති.
|
57
“සිටි පියවරෙහිම සිට පද සැටදහසක් වුවද බුදුරජුන් වදාළ නියාවෙන්ම දැන ගැනීමෙහි සමත් බැවින් ගතිමත්වූද, බුද්ධ වචනය ඉගෙන ගන්නා වීර්ය්යයද, සඣායනය කිරීමෙහි වීර්ය්යයද, සිත්හි ලා දැරීමෙහි වීර්ය්යයද, ශාස්තෲන් වහන්සේට උවටැන් කිරීමෙහි වීර්ය්යයද, අන් හැම දෙනටම වඩා අධිකව ඇති බැවින් ධෘතිමත්වූද, එසේම අන් හැම දෙනාටම වඩා බුදුවදන් සිත්හි ලා දැරීමෙහි සිහි ඇති බැවින් ගතිමත්වූද, (මෙම සසුනෙහි භාණ්ඩාගාරික පර්ය්යාප්තියෙහිම සිට බුදුවදන් උගත් බැවින් බහුශ්රුතවූද, (එම ආනන්ද ස්ථවිර තෙම) රජුගේ සිත පහදවමින් මහත් ආලෝකයක් නික්මවීය.
|
58
‘‘තස්සාහං ධම්මං සුත්වාන, පුබ්බකම්මං අනුස්සරිං;
තත්ථෙව ඨිතකො සන්තො, අරහත්තමපාපුණිං.
|
58
“මම උන්වහන්සේගේ ධර්මය අසා පූර්ව කර්මය සිහිපත් කෙළෙමි. එහි හුන්නේම රහත් බවටද පැමිණියෙමි.
|
59
‘‘එකංසං චීවරං කත්වා, සිරෙ කත්වාන අඤ්ජලිං;
සම්බුද්ධං අභිවාදෙත්වා, ඉමං වාචං උදීරයිං.
|
59
“ඉක්බිති සිවුර එකස්කොට, හිසෙහි ඇඳිලි බැඳ, සම්බුදු රජුන් වැඳ, මෙම වචනය කීමි. (කේසදයත්)
|
60
‘‘‘පදුමුත්තරබුද්ධස්ස, ද්විපදින්දස්ස සත්ථුනො;
නිග්ගුණ්ඩිපුප්ඵං පග්ගය්හ, සීහාසනෙ ඨපෙසහං.
|
60
“මම ශාස්තෘවූ, විපදෝත්තමවූ, පදුමුත්තර බුදුරජුන්ගේ සිහසුනෙහි (බුද්ධාසනයෙහි) නික මල් ගෙන තැබීමි.
|
61
‘‘‘තෙන කම්මෙන ද්විපදින්ද, ලොකජෙට්ඨ නරාසභ;
පත්තොම්හි අචලං ඨානං, හිත්වා ජයපරාජයං’.
|
61
“විපදෝත්තමයන් වහන්ස, ලොක ජ්යෙෂ්ඨයන් වහන්ස, නර ශ්රේෂ්ඨයන් වහන්ස, එම (කුශල) කර්මය කරණකොටගෙන ජය පරාජය දෙක හැර නිශ්චල ස්ථානයවූ නිවණට (රහත්බවට) පැමිණියේ වෙමි.
|
62
‘‘පඤ්චවීසසහස්සම්හි
අබ්බුදනිරබ්බුදානි, අට්ඨට්ඨාසිංසු ඛත්තියා.
|
62
“පස් විසි දහස්වන කපෙහි මනුජාධිපතිවූ අබ්බුද නිරබ්බුද නම්වූ අට සක්විති රජ කෙනෙක් වූහ.
|
63
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා නිග්ගුණ්ඩිපුප්ඵියො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
63
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් නිග්ගුණ්ඩි පුප්ඵිය තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
8. සුමනාවෙළියත්ථෙරඅපදානං | 8. සුමනා වෙලිය ථේරාපදානය |
64
‘‘වෙස්සභුස්ස
සබ්බෙ ජනා සමාගම්ම, මහාපූජං කරොන්ති තෙ.
|
64
“තාදී ගුණ ඇති, ලෝක ජ්යෙෂ්ඨවූ වෙස්සභූ භාග්යවතුන් වහන්සේට ඒ සියලු ජනයෝ එක්ව මහා පූජාවක් කෙරෙත්.
|
65
‘‘සුධාය පිණ්ඩං කත්වාන, ආවෙළං සුමනායහං;
සීහාසනස්ස පුරතො, අභිරොපෙසහං තදා.
|
65
“මම එකල්හි දෑසමන් මල්වලින් මල් දමක්ද, සුණු පිඩක්ද කොට බුද්ධාසනය ඉදිරියෙහි නගා තැබීමි.
|
66
‘‘සබ්බෙ
කෙනිදං පූජිතං පුප්ඵං, බුද්ධසෙට්ඨස්ස තාදිනො.
|
66
“සියලු දෙන එක්ව උතුම් මල් දෙස බලත්. තාදී ගුණ ඇති බුද්ධ ශ්රේෂ්ඨයන් වහන්සේට කවරෙකු විසින් මේ මල් පුදන ලදදැයි (අසත්.)
|
67
‘‘තෙන චිත්තප්පසාදෙන, නිම්මානං උපපජ්ජහං;
අනුභොමි
(අනුභොසිං (සී.)) සකං කම්මං, පුබ්බෙ සුකතමත්තනො.
|
67
“මම එම චිත්ත ප්රසාදය කරණකොටගෙන නිර්මාණරතී දිව්ය ලෝකයෙහි උපනිමි. පෙර තමා විසින් කරන ලද පුණ්ය කර්මය (පිළිබඳ විපාකය) අනුභව කෙළෙමි.
|
68
‘‘යං යං යොනුපපජ්ජාමි, දෙවත්තං අථ මානුසං;
සබ්බෙසානං පියො හොමි, පුප්ඵපූජායිදං ඵලං.
|
68
“දිව්යවූ හෝ මනුෂ්යවූ හෝ යම් යම් යෝනියක උපදිම්ද, (ඒ හැම තැන්හිම) සියලු දෙනාම ප්රිය වෙමි. පුෂ්ප පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.
|
69
‘‘නාභිජානාමි
සංයතානං තපස්සීනං, කතං අක්කොසිතං මයා.
|
69
“සන්හුන් ඉඳුරන් ඇති තවුසනට කයින් හෝ, වචනයෙන් හෝ, යලි සිතින් හෝ මා විසින් කරණ ලද නින්දාවක් ගැන නොදනිමි.
|
70
‘‘තෙන සුචරිතෙනාහං, චිත්තස්ස පණිධීහි ච;
සබ්බෙසං පූජිතො හොමි, අනක්කොසස්සිදං ඵලං.
|
70
“මම එම සුචරිතය කරණකොටගෙනද චිත්ත ප්රණිධීන් (ප්රාර්ත්ථනා) කරණකොටගෙනද, සියළු දෙනා විසින් පුදන ලද්දෙක් වෙමි. (තවුසනට) ආක්රොශ නොකිරීමෙහි මේ විපාකයයි.
[“මින් එක් තිස්වන කපෙහි යම් පුෂ්ප පූජාවක් කෙළෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. බුද්ධ පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.]
|
71
‘‘ඉතො එකාදසෙ කප්පෙ, සහස්සාරොසි ඛත්තියො;
සත්තරතනසම්පන්නො, චක්කවත්තී මහබ්බලො.
|
71
“මින් එකොළොස්වන කපෙහි සත් රුවනින් යුත්, මහත් බල ඇති සහස්සාර නම් සක්විති රජෙක් වීමි.
|
72
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා සුමනාවෙළියො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
72
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් සුමනා වෙලිය තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
9. පුප්ඵච්ඡත්තියත්ථෙරඅපදානං | 9. පුප්ඵ ඡත්තිය ථේරාපදානය |
73
‘‘සිද්ධත්ථස්ස භගවතො, ලොකජෙට්ඨස්ස තාදිනො;
සච්චං පකාසයන්තස්ස, නිබ්බාපෙන්තස්ස පාණිනො.
|
73
“තාදී ගුණ ඇති, ලෝක ජ්යෙෂ්ඨවූ, සත්ත්වයන් නිවනට පමුණුවන්නාවූ, සත්යය දේශනා කරන්නාවූ, භාග්යවත්වූ සිද්ධාර්ත්ථ බුදුරජුන්හට දියෙහි හටගත් මනරම් නෙලුම් මල් ගෙනවුත් පුෂප ඡත්රයක් (මල් කුඩයක්) කොට පිදීමි.
|
74
‘‘ජලජං
පුප්ඵස්ස ඡත්තං කත්වාන, බුද්ධස්ස අභිරොපයිං.
|
74 |
75
‘‘සිද්ධත්ථො
භික්ඛුසඞ්ඝෙ ඨිතො සත්ථා, ඉමං ගාථං අභාසථ.
|
75
“ලෝකයාගේ පූජාවන් පිළිගන්නාවූ, ත්රිවිධ ලෝකයට අවබෝධ කළ ශාස්තෘවූ සිද්ධාර්ත්ථ බුදුරජ තෙමේ භික්ෂු සංඝයා මැද වැඩ සිටියේ මෙම ගාථාවෙන් වදාළ සේක. (කෙසේදයත්)
|
76
‘‘‘යො මෙ චිත්තං පසාදෙත්වා, පුප්ඵච්ඡත්තං අධාරයිං;
තෙන චිත්තප්පසාදෙන, දුග්ගතිං සො න ගච්ඡති’.
|
76
“යමෙක් මාගේ සිත පහදවා මල්සැතක් (කූඩයක්) කරවීද, හෙතෙම එම සිත පැහැදවීම කරණකොටගෙන දුගතියක නොයයි (කියායි.)
|
77
‘‘ඉදං වත්වාන සම්බුද්ධො, සිද්ධත්ථො ලොකනායකො;
උය්යොජෙත්වාන පරිසං, වෙහාසං නභමුග්ගමි.
|
77
“ලෝක නායකවූ සිද්ධාර්ත්ථ බුදුරජ තෙමේ මෙය වදාරා, පිරිස මෙහෙයවා, අහසට නැංගාහ.
|
78
‘‘වුට්ඨිතෙ
පුරතො බුද්ධසෙට්ඨස්ස, ගච්ඡති ඡත්තමුත්තමං.
|
78
“නරදෙවිවූ බුදුරජුන් නැගී ගිය කල්හි සේසතද නැගී ගියේය. බුදුරජුන්ගේ ඉදිරියෙහි උතුම් ඡත්රයද යයි.
|
79
‘‘චතුන්නවුතිතො කප්පෙ, යං ඡත්තං අභිරොපයිං;
දුග්ගතිං නාභිජානාමි, පුප්ඵච්ඡත්තස්සිදං ඵලං.
|
79
“මින් සිව් අනූවන කපෙහිවූ යම් ඡත්රයක් පිදූයෙම්ද, (ඒ හේතුවෙන්) දුගතියක් නොදනිමි. පුෂ්ප ඡත්ර (මල් කුඩ) පූජාවෙහි මේ විපාකයයි.
|
80
‘‘චතුසත්තතිකප්පම්හි, අට්ඨ ජලසිඛා අහූ;
සත්තරතනසම්පන්නා, චක්කවත්තී මහබ්බලා.
|
80
“සූසැත්තෑවන කපෙහි සත් රුවනින් යුත්, මහත් බල ඇති ජලසිඛ නම් අට සක්විති රජකෙනෙක් වූහ.
|
81
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා පුප්ඵච්ඡත්තියො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
81
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් පුප්ඵ ඡත්තිය තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|
10. සපරිවාරඡත්තදායකත්ථෙරඅපදානං | 10. සපිරිවාර ඡත්තදායක ථේරාපදානය |
82
‘‘පදුමුත්තරො ලොකවිදූ, ආහුතීනං පටිග්ගහො;
ආකාසෙ ජලවුට්ඨීව වස්සතෙ
(වස්සති (සී. ස්යා.), වස්සෙති (?)) ධම්මවුට්ඨියා.
|
82
“ලෝකයාගේ පූජාවන් පිළිගන්නාවූ, පදුමුත්තර බුදුරජතෙම අහසෙහි දිය වැස්සක් මෙන් දහම් වැසි වස්වති.
|
83
‘‘තමද්දසාසිං
සකං චිත්තං පසාදෙත්වා, අගමාසිං සකං ඝරං.
|
83
“අමා පිය (නිර්වාණ ධර්මය) දෙසන්නාවූ එම සම්බුදුරජුන් දුටිමි. (දැක) සිය සිත පහදවා තම ගෙට ගියෙමි.
|
84
‘‘ඡත්තං අලඞ්කතං ගය්හ, උපගච්ඡිං නරුත්තමං;
හට්ඨො හට්ඨෙන චිත්තෙන, ආකාසෙ උක්ඛිපිං අහං.
|
84
“අලංකාර කරණ ලද ඡත්රයක් (කුඩයක්) ගෙන නරෝත්තමවූ බුදුරජුන් වෙත එළඹියෙමි. සතුටුවූයේ, සතුටු සිතින් මම (එය) අහසෙහි දැමීමි.
|
85
‘‘සුසඞ්ගහිතයානංව
උපගන්ත්වාන සම්බුද්ධං, මත්ථකෙ සම්පතිට්ඨහි.
|
85
“මැනවින් සකස් කළ යානයක් මෙන්ද, දැමුණු උතුම් ශ්රාවකයෙකු මෙන්ද, සම්බුදුන් වෙත එළඹ හිස මතුයෙහි (උඩ) පිහිටියේය.
|
86
‘‘අනුකම්පකො කාරුණිකො, බුද්ධො ලොකග්ගනායකො;
භික්ඛුසඞ්ඝෙ නිසීදිත්වා, ඉමා ගාථා අභාසථ.
|
86
“ලොවට අනුකම්පා කරන්නාවූ, කාරුණීකවූ, ලෝකාග්රනායක බුදුරජ තෙමේ භික්ෂු සංඝයා මැද හිඳ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක. (කෙසේදයත්)
|
87
‘‘‘යෙන ඡත්තමිදං දින්නං, අලඞ්කතං මනොරමං;
තෙන චිත්තප්පසාදෙන, දුග්ගතිං සො න ගච්ඡති.
|
87
“යමෙකු විසින් අලංකාර කරණ ලද, මනරම්වූ මේ ඡත්රය (කුඩය) දෙන ලදද, එම සිත පැහැදවීම කරණකොටගෙන හෙතෙම දුතියට නොයයි.
|
88
‘‘‘සත්තක්ඛත්තුඤ්ච
බාත්තිංසක්ඛත්තුඤ්ච රාජා, චක්කවත්තී භවිස්සති.
|
88
“දෙවියන් අතුරෙහි සත් වරක් දිව්ය රාජ්යය කරන්නේය. දෙතිස් වරක් සක්විති රජ වන්නේය.
|
89
‘‘‘කප්පසතසහස්සම්හි, ඔක්කාකකුලසම්භවො;
ගොතමො නාම ගොත්තෙන, සත්ථා ලොකෙ භවිස්සති.
|
89
“කල්ප ලක්ෂයකින් මතුයෙහි ඔක්කාක කුලයෙහි උපදින්නාවූ ගෞතම නම්වූ ශාස්තෘ තෙමේ ලොව පහළ වන්නේය.
|
90
‘‘‘තස්ස
සබ්බාසවෙ පරිඤ්ඤාය, නිබ්බායිස්සතිනාසවො’.
|
90
“උන්වහන්සේගේ ධර්මයෙහි දායාදවූ, ධර්මයෙන්ම කොට නිම කළාක් වැනි ඖරස බුද්ධ පුත්රයෙක්ව, සියලු ආශ්රවයන් ප්රහාණ පරිඥා වශයෙන් දැන ආශ්රව රහිතව පිරිනිවන් පාන්නේය කියායි.
|
91
‘‘බුද්ධස්ස ගිරමඤ්ඤාය, වාචාසභිමුදීරිතං;
පසන්නචිත්තො සුමනො, භිය්යො හාසං ජනෙසහං.
|
91
“මම වදාරණ ලද එම අභීත වචන බුදුරජුන්ගේ හඬයයි දැන, පහන් සිත් ඇත්තේ, සොම්නස්වූයේ, වැඩියක්ම සතුටු ඉපදවීමි.
|
92
‘‘ජහිත්වා මානුසං යොනිං, දිබ්බං යොනිං
(දෙවයොනිං (සී.), දිබ්බයොනිං (ස්යා.)) මජ්ඣගං;
විමානමුත්තමං මය්හං, අබ්භුග්ගතං මනොරමං.
|
92
“මිනිස් අත්බව අත්හැර, දෙව් අත්බවට පැමිණියෙමි. මට මනරම්වූ, උතුම් විමානයක් පැන නැඟුනේය.
|
93
‘‘විමානා
තදා සඤ්ඤං පටිලභිං, පුබ්බකම්මස්සිදං ඵලං.
|
93
“විමානයෙන් (පිටතට) නික්මෙන්නාවූ මට සේසතක් දරයි. එකල්හි සිහි ලැබීමි. පූර්ව කර්මයාගේ මේ විපාකයයි.
|
94
‘‘දෙවලොකා චවිත්වාන, මනුස්සත්තඤ්ච ආගමිං;
ඡත්තිංසක්ඛත්තුං චක්කවත්තී, සත්තකප්පසතම්හිතො.
|
94
“දෙව්ලොවින් චුතව මිනිසත් බවටද පැමිණියෙමි. මින් සත් සියවන කපෙහි සවරක් සක්විති රජෙක් වීමි.
|
95
‘‘තම්හා කායා චවිත්වාන, ආගච්ඡිං
(අගඤ්ඡිං (?)) තිදසං පුරං;
සංසරිත්වානුපුබ්බෙන, මානුසං පුනරාගමිං.
|
95
“එම (මිනිස්) කයින් චුතව තිදස් පුරයට පැමිණියෙමි. පිළිවෙලින් (එහි) හැසිර නැවත මිනිසත් බවට පැමිණියෙමි.
|
96
‘‘ඔක්කන්තං මාතුකුච්ඡිං මං, සෙත්තච්ඡත්තං අධාරයුං;
ජාතියා සත්තවස්සොහං, පබ්බජිං අනගාරියං.
|
96
“මව් කුසෙහි පිළිසිඳගත් මට සේසත් දැරුවාහුය. උපතින් සත් හැවිරිදි කල්හි මම අනගාර්ය්ය නම්වූ සසුනෙහි පැවිදිවීමි.
|
97
‘‘සුනන්දො නාම නාමෙන, බ්රාහ්මණො මන්තපාරගූ;
ඵලිකං ඡත්තමාදාය, සාවකග්ගස්ස සො තදා.
|
97
“මන්ත්ර ශාස්ත්රයෙහි පරතෙරට ගියාවූ ඒ සුනන්ද නම් බමුණු තෙම පළිඟු සතක් (කුඩයක්) ගෙන අග්ර ශ්රාවකයන් වහන්සේට දුන්නේය.
|
98
‘‘අනුමොදි
සුත්වානුමොදනං තස්ස, පුබ්බකම්මමනුස්සරිං.
|
98
“මහා වීරවූද, මහා කථිකවූද, ශාරීපුත්ර ස්ථවිර තෙමේ අනුමෝදනාව කළහ. උන්වහන්සේගේ අනුමෝදනාව අසා පූර්ව (කුශල) කර්මය සිහි කෙළෙමි.
|
99
‘‘අඤ්ජලිං පග්ගහෙත්වාන, සකං චිත්තං පසාදයිං;
සරිත්වා පුරිමං කම්මං, අරහත්තමපාපුණිං.
|
99
“ඇඳිලි බැඳගෙන සිය සිත පැහැදවීමි. පූර්ව (කුශල) කර්මය සිහිකොට රහත් බවට පැමිණියෙමි.
|
100
‘‘උට්ඨාය ආසනා තම්හා, සිරෙ කත්වාන අඤ්ජලිං;
සම්බුද්ධං අභිවාදෙත්වා, ඉමං වාචං උදීරියිං.
|
100
“(මම) එම අසුනෙන් නැගිට හිසෙහි ඇඳිලි බැඳගෙන සම්බුදුරජුන්හට වැඳ මෙම වචන කීමි.
|
101
‘‘සතසහස්සිතො කප්පෙ, බුද්ධො ලොකෙ අනුත්තරො;
පදුමුත්තරො ලොකවිදූ, ආහුතීනං පටිග්ගහො.
|
101
“මින් සියක් දහස් (ලක්ෂයක්) වන කපෙහි, ලෙව්හි උත්තරීතර කෙනෙක් නැති බැවින්) අනුත්තරවූ, චතුරාර්ය්ය සත්යය අවබෝධ කළාවූ, (ත්රිවිධ) ලෝකය මැනවින් දත්, ලෝකයාගේ පූජාවන් පිළිගන්නාවූ පදුමුත්තර බුදුරජ තෙම (ලොව පහළවිය.)
|
102
‘‘තස්ස ඡත්තං මයා දින්නං, විචිත්තං සමලඞ්කතං;
උභො හත්ථෙහි පග්ගණ්හි, සයම්භූ අග්ගපුග්ගලො.
|
102
“මා විසින් විසිතුරුවූ, මනාව අලංකාර කරන ලද ඡත්රයක් උන්වහන්සේට දෙන ලදී. සියල්ල තෙමේම අවබෝධ කළාවූ, අග්ර පුද්ගලවූ සර්වඥ තෙම දොහොතින් (එම) පිළිගත්තේය.
|
103
‘‘අහො
එකච්ඡත්තස්ස දානෙන, දුග්ගතිං නුපපජ්ජහං.
|
103
“බුදුරජ තෙම ආශ්චර්ය්යයෙකි. ධර්මය ආශ්චර්ය්යයකි. අපගේ ශාස්තෘ සම්පත්තියද ආශ්චර්ය්යයකි. මම එක ඡත්රයක් (කුඩයක්) දීම කරණකොටගෙන දුගතියක නොඉපදුනිමි.
|
104
‘‘කිලෙසා
සබ්බාසවෙ පරිඤ්ඤාය, විහරාමි අනාසවො.
|
104
“මාගේ ක්ලේශයෝ දවන ලදහ. සියළු භවයෝ නසන ලදහ. සියළු ආශ්රවයන් ප්රහාණ පරිඥා වශයෙන් දැන ආශ්රව රහිතව (රහත්ව) වෙසෙමි.
|
105
‘‘පටිසම්භිදා චතස්සො...පෙ.... කතං බුද්ධස්ස සාසනං’’.
ඉත්ථං සුදං ආයස්මා සපරිවාරඡත්තදායකො ථෙරො ඉමා ගාථායො අභාසිත්ථාති.
|
105
“සිව් පිළිසිඹියාවෝද, අෂ්ට විමොක්ෂයෝද, ෂඩභිඥාවෝද සාක්ෂාත් කරණ ලදී. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සසුනද කරණලදී. මෙහි මේ අයුරින් ආයුෂ්මත් සපරිවාර ඡත්තදායක තෙරුන් වහන්සේ මෙම ගාථාවන් වදාළ සේක.”
|