(23) 3. දීඝචාරිකවග්ගො | (23) 3. දීඝ චාරිකා වර්ගය |
1. පඨමදීඝචාරිකසුත්තං | 1. පඨම දීඝචාරිකා සූත්රය |
221
‘‘පඤ්චිමෙ
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආනිසංසා සමවත්ථචාරෙ. කතමෙ පඤ්ච? අස්සුතං සුණාති, සුතං පරියොදාපෙති, සුතෙනෙකච්චෙන විසාරදො හොති, න ගාළ්හං රොගාතඞ්කං ඵුසති, මිත්තවා ච හොති. ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ, පඤ්ච ආනිසංසා සමවත්ථචාරෙ’’ති. පඨමං.
|
221
“මහණෙනි, අවස්ථාවට සුදුසු නොවූ දීර්ඝ චාරිකාවෙහි යුක්තව වාසය කරන්නහුට මේ දෝෂ පසක් වෙත්. කවර පසක්ද යත්? නොඅසන ලද්ද නොඅසයි. අසනලද්ද පිරිසිදු නොකෙරෙයි. අසනලද ඇතමකින් විශාරද නොවෙයි. දැඩිවූ රෝගාබාධයක් ස්පර්ශ කරයි. මිත්රයන් ඇත්තෙක්ද නොවේ. යන පසයි. මහණෙනි, මොහු වනාහි දික්වූ හැසිරීමෙහි, අනියම් හැසිරීමෙහි යෙදී වාසය කරන්නහුගේ දෝෂ පස වෙත්.
“මහණෙනි, නියමවූ හැසිරීමෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්. කවර පසක්ද යත්, නොඅසන ලද්ද අසයි. ඇසූ දෙය පිරිසිදු කරයි. අසන ලද සමහරකින් විශාරද වේ. දැඩිවූ රෝගාබාධය ස්පර්ශ නොකරයි. මිත්රයන් ඇත්තේද වෙයි. යන පසයි.
|
2. දුතියදීඝචාරිකසුත්තං | 2. දුතිය දීඝචාරිකා සූත්රය |
222
‘‘පඤ්චිමෙ
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආනිසංසා
|
222
“මහණෙනි, දික්වූ හැසිරීමෙහි, අනියම් හැසිරීමෙහි යෙදී වාසය කරන්නහුට මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? නොලබන ලද්ද නොලබයි. ලබන ලද්ද පිරිහෙළයි. ලබන ලද සමහරකින් නිර්භය නොවෙයි. දැඩිවූ රෝගාබාධ ස්පර්ශ කරයි. මිත්රයන් ඇත්තේද නොවේ, යන පසයි.”
“මහණෙනි, දික්වූ හැසිරීමෙහි, අනියම් හැසිරීමෙහි යෙදී වාසය කරන්නහුට මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, නියමකරණලද හැසිරීමෙහි, මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? නොලබන ලද්ද ලබයි. ලබන ලද්ද නොපිරිහෙයි. ලබන ලද සමහරකින් නිර්භය වේ. දැඩිවූ රෝගාබාධ ස්පර්ශ නොකරයි. මිත්රයන් ඇත්තේද වෙයි, යන පසයි.”
“මහණෙනි, නියමකරණලද හැසිරීමෙහි, මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
|
3. අතිනිවාසසුත්තං | 3. අතිනිවවාසාදීනව සූත්රය |
223
‘‘පඤ්චිමෙ
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආනිසංසා සමවත්ථවාසෙ. කතමෙ පඤ්ච? න බහුභණ්ඩො හොති න බහුභණ්ඩසන්නිචයො, න බහුභෙසජ්ජො හොති න බහුභෙසජ්ජසන්නිචයො, න බහුකිච්චො හොති න බහුකරණීයො න බ්යත්තො කිංකරණීයෙසු, අසංසට්ඨො විහරති ගහට්ඨපබ්බජිතෙහි අනනුලොමිකෙන ගිහිසංසග්ගෙන, තම්හා ච ආවාසා පක්කමන්තො අනපෙක්ඛො පක්කමති. ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ, පඤ්ච ආනිසංසා සමවත්ථවාසෙ’’ති. තතියං.
|
223
“මහණෙනි, වැඩි කලක් නැවතී වාසය කිරීමෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? බොහෝ බඩු රැස් කිරීම ඇත්තේ බහුභණ්ඩික වේ. බොහෝ බෙහෙත් ද්රව්ය එකතු කිරීම ඇත්තේ බහුභෙසජ්ජ වේ. බොහෝ කටයුතු ඇත්තේ පිළිවිස කටයුතුවල ව්යක්තවූයේ බහුකිච්ච වේ. ගෘහස්ත ප්රව්රජිතයන් හා නුසුදුසුවූ ගිහි සංසර්ගයෙන් යුක්තව වාසය කෙරෙයි. ඒ් ආවාසයෙන්ද බැහැර යන්නේ අපේක්ෂා සහිතවම බැහැර යයි යන පසයි.”
“මහණෙනි, වැඩි කලක් නැවතී වාසය කිරීමෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, නියමවූ වාසයෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? බොහෝ බඩු රැස් කිරීම නැත්තේ බහුභණ්ඩික නොවේ. බොහෝ බෙහෙත් ද්රව්ය රැස් කිරීම නැත්තේ බහුභෙසජ්ජ නොවේ. පිළිවිස කටයුතුවල ව්යක්ත නොවූයේ බොහෝ කටයුතු නැත්තේ බහුකිච්ච නොවේ. ගෘහස්ත ප්රව්රජිතයන් සමග නුසුදුසුවූ ගිහි සංසර්ගයෙන් යුක්ත නොව වාසය කරයි. ඒ් ආවාසයෙන්ද බැහැර යන්නේ අපේක්ෂාවක් නැතිව බැහැර යයි යන පසයි.”
“මහණෙනි, නියමවූ වාසයෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
|
4. මච්ඡරීසුත්තං | 4. පඤ්චමච්ඡරිය සූත්රය |
224
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආදීනවා අතිනිවාසෙ. කතමෙ පඤ්ච? ආවාසමච්ඡරී හොති, කුලමච්ඡරී හොති, ලාභමච්ඡරී හොති, වණ්ණමච්ඡරී හොති, ධම්මමච්ඡරී හොති. ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ, පඤ්ච ආදීනවා අතිනිවාසෙ.
‘‘පඤ්චිමෙ
|
224
“මහණෙනි, වැඩිකල් එකතැන විසීමෙන් මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? ආවාසයෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් වේ. කුලයන්හි මසුරුකම් ඇත්තෙක් වේ. ලාභයෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් වේ. ගුණ වර්ණනායෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් වේ. ධර්මයෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් වේ. යන පසයි.”
“මහණෙනි, වැඩිකල් එකතැන විසීමෙන් මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, සමව පවත්වන ලද නිවාසයෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? ආවාසයෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් නොවේ. කුලයන්හි මසුරුකම් ඇත්තෙක් නොවේ. ලාභයෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් නොවේ. ගුණ කීමෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් නොවේ. ධර්මයෙහි මසුරුකම් ඇත්තෙක් නොවේ. යන පසයි.”
“මහණෙනි, සමව පවත්වන ලද නිවාසයෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
|
5. පඨමකුලූපකසුත්තං | 5. පඨම කුලුපගාදීනව සූත්රය |
225
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආදීනවා කුලූපකෙ
(කුලුපකෙ (ස්යා. පී.), කුලූපගෙ (සී.)). කතමෙ පඤ්ච? අනාමන්තචාරෙ
|
225
“මහණෙනි, කුලයට එළඹෙන්නහු කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? අනාමන්තවාර (වැඩිහිටියන් නොවිචාරා යෑමේ) ශික්ෂා පදයෙහි ඇවතට පැමිණේ. රහසිගතව හිඳීමෙන් වන ඇවතට පැමිණේ. වැසුනාවූ ආසනයෙහි හිඳීමෙන් වන ඇවතට පැමිණේ. ස්ත්රියකට වචන පහකින් හයකින් වැඩි ධර්මයක් දේශනා කරන්නේ ඇවතට පැමිණේ. කාම සංකල්පනා බහුලකොට ඇත්තේ වාසය කරයි යන පසයි.”
“මහණෙනි, කුලයට එළඹෙන්නහු කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
|
6. දුතියකුලූපකසුත්තං | 6. දුතිය කුලුපගාදීනව සූත්රය |
226
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආදීනවා කුලූපකස්ස භික්ඛුනො අතිවෙලං කුලෙසු සංසට්ඨස්ස විහරතො. කතමෙ පඤ්ච? මාතුගාමස්ස අභිණ්හදස්සනං, දස්සනෙ සති සංසග්ගො, සංසග්ගෙ සති විස්සාසො, විස්සාසෙ සති ඔතාරො, ඔතිණ්ණචිත්තස්සෙතං පාටිකඞ්ඛං - ‘අනභිරතො වා බ්රහ්මචරියං චරිස්සති අඤ්ඤතරං වා සංකිලිට්ඨං ආපත්තිං ආපජ්ජිස්සති සික්ඛං වා පච්චක්ඛාය හීනායාවත්තිස්සති’. ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ, පඤ්ච ආදීනවා කුලූපකස්ස භික්ඛුනො අතිවෙලං කුලෙසු සංසට්ඨස්ස විහරතො’’ති. ඡට්ඨං.
|
226
“මහණෙනි, පමණ ඉක්මවා කුලයන්හි ගැවසී වාසය කරන්නාවූ කුළුපග භික්ෂුහට මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? ස්ත්රිය පිළිබඳවූ නිතර දැකීමද, දැකීම ඇති කල්හි සංසර්ගයද, සංසර්ගය ඇති කල්හි විශ්වාසයද, විශ්වාසය ඇතිකල්හි මෛථුන රාගයට බැසගැන්මද, බැසගත් සිත් ඇත්තහුට මෙය කැමති විය යුතුයි. නොඇළුනේ හෝ බ්රහ්මචර්ය්යාවෙහි හැසිරෙන්නේය. එක්තරා ඉතා කිළුටුවූ ඇවැතකට හෝ පැමිණෙන්නේය. ශික්ෂාව හෝ හැර දමා ගිහි බවට පෙරලෙන්නේය. යන පසයි.
“මහණෙනි, පමණ ඉක්මවා කුලයන්හි ගැවසී වාසය කරන්නාවූ කුළුපග භික්ෂුහට මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
|
7. භොගසුත්තං | 7. භොගාදීනව සූත්රය |
227
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආදීනවා භොගෙසු. කතමෙ පඤ්ච? අග්ගිසාධාරණා භොගා, උදකසාධාරණා භොගා, රාජසාධාරණා භොගා, චොරසාධාරණා භොගා, අප්පියෙහි දායාදෙහි සාධාරණා භොගා. ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ, පඤ්ච ආදීනවා භොගෙසු.
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආනිසංසා භොගෙසු. කතමෙ පඤ්ච? භොගෙ නිස්සාය අත්තානං සුඛෙති පීණෙති සම්මා
|
227
“මහණෙනි, මේ භෝගයන්හි ආදීනව පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? සම්පත් ගින්න හා සාධාරණ වෙත්. සම්පත් ජලය හා සාධාරණ වෙත්. සම්පත් රජුන් හා සාධාරණ වෙත්. සම්පත් සොරුන් හා සාධාරණ වෙත්. සම්පත් අප්රියවූ දායාදයන් හා සාධාරණ වෙත්. යන පසයි.
“මහණෙනි, මේ භෝගයන්හි ආදීනව පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, භෝගයන්හි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? භෝගයන් හෙවත් සම්පත් නිසා තමන් සුවපත් කරයි. පිනවයි. මනාව සුවසේ පරිහරණය කරයි. මව්පියන් සුවපත් කරවයි. පිනවයි. මනාව සැපසේ පරිහරණය කරයි. අඹුදරුවන්ද, දැසිදස් කම්කරු පුරුෂයන්ද සුවපත් කරවයි. පිනවයි. මනාව සුවසේ පරිහරණය කරයි. මිත්රාමාත්යයන් සුවපත් කරයි. පිනවයි. මනාව සුවසේ පරිහරණය කරයි. ශ්රමණ බ්රාහ්මණයන් කෙරෙහි මතු භවයන්හි උතුම් විපාක ඇත්තාවූ, ස්වර්ග සැපයට හිතවූ, සැප විපාක ඇත්තාවූ, ස්වර්ග සැප පිණිස පවත්නාවූ දක්ෂිණාව පිහිටුවයි යන පසයි.”
“මහණෙනි, භෝගයන්හි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
|
8. උස්සූරභත්තසුත්තං | 8. උස්සූරභත්ත සූත්රය |
228
‘‘පඤ්චිමෙ
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආනිසංසා සමයභත්තෙ කුලෙ. කතමෙ පඤ්ච? යෙ තෙ අතිථී පාහුනා, තෙ කාලෙන පටිපූජෙන්ති; යා තා බලිපටිග්ගාහිකා දෙවතා, තා කාලෙන පටිපූජෙන්ති; යෙ තෙ සමණබ්රාහ්මණා එකභත්තිකා රත්තූපරතා විරතා විකාලභොජනා, තෙ කාලෙන පටිපූජෙන්ති; දාසකම්මකරපොරිසා අවිමුඛා කම්මං කරොන්ති; තාවතකංයෙව සමයෙන භුත්තං ඔජවන්තං හොති. ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ, පඤ්ච ආනිසංසා සමයභත්තෙ කුලෙ’’ති. අට්ඨමං.
|
228
“මහණෙනි, ඉතා දාවල්ව පිසන බත් ඇති කුලයෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? යම් ඒ පිදිය යුතු ආගන්තුග කෙනෙක් වෙත්ද, ඔවුන් සුදුසු කාලයෙහි නොපුදත්. යම් ඒ පූජා පිළිගන්නාවූ දෙවියෝ වෙද්ද, ඔවුන් සුදුසු කාලයෙහි නොපුදත්. එක වේලේ බත් ඇත්තාවූ, රාත්රි භෝජනයෙන් වෙන්වූ, විකල් බොජුනෙන් වැළකුණාවූ යම් ඒ ශ්රමණ බ්රාහ්මණයෝ වෙද්ද, ඔවුන්ට සුදුසු කාලයෙහි නොපුදත්. දැසිදස් කම්කරු පුරුෂයෝ අසතුටු මුහුණින් කර්මාන්ත කරත්. එපමණකින්ම නුසුදුසු කාලයෙහි අනුභව කරණ ලදීද, ඕජාව පතුරුවන්ට නොහැකිවේ යන පසයි.
“මහණෙනි, ඉතා දාවල්ව පිසන බත් ඇති කුලයෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, සුදුසු කාලයෙහි පිසන බත් ඇති කුලයෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්? යම් ඒ පිදිය යුතු ආගන්තුගයෝ වෙද්ද, ඔවුන්ට සුදුසු කාලයෙහි පුදත්. යම් ඒ පූජා පිළිගන්නාවූ දෙවියෝ වෙද්ද, ඔවුන්ට සුදුසු කාලයෙහි පුදත්. එක වේලේ බත් ඇති, රාත්රි භෝජනයෙන් වැළකුණාවූ, විකල් බොජුනෙන් තොරවූ යම් මේ ශ්රමණ බ්රාහ්මණයෝ වෙද්ද, ඔවුන්ට සුදුසු කාලයෙහි පුදත්. දැසිදස් කම්කරු පුරුෂයෝ සතුටු මුහුණින් කර්මාන්ත කරත්. එතෙකින්ම සුදුසු කාලයෙහි අනුභව කරණ ලද්ද, ඕජාව පතුරුවන්ට හැකිවේ යන පසයි.”
“මහණෙනි, සුදුසු කාලයෙහි පිසන බත් ඇති කුලයෙහි මේ අනුසස් පසක් වෙත්.
|
9. පඨමකණ්හසප්පසුත්තං | 9. පඨම කණ්හසප්ප සූත්රය |
229
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආදීනවා කණ්හසප්පෙ. කතමෙ පඤ්ච? අසුචි, දුග්ගන්ධො, සභීරු, සප්පටිභයො, මිත්තදුබ්භී - ඉමෙ ඛො, භික්ඛවෙ
|
229
“මහණෙනි, කෘෂ්ණ සර්පයා කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්, අපවිත්රවේ. දුර්ගන්ධවේ. භය සහිත වේ හෙවත් නිද්රා සහිත වේ. ප්රතිභය සහිත වේ. මිත්ර ද්රෝහීවේ යන පසයි.”
“මහණෙනි, කෘෂ්ණ සර්පයා කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, මෙපරිද්දෙන්ම ස්ත්රිය කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්, අපවිත්රවේ. දුර්ගන්ධවේ. භය සහිත වේ හෙවත් නිද්රා සහිත වේ. ප්රතිභය සහිත වේ. මිත්ර ද්රෝහීවේ යන පසයි.”
“මහණෙනි, මෙපරිද්දෙන්ම ස්ත්රිය කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
|
10. දුතියකණ්හසප්පසුත්තං | 10. දුතිය කණ්හසප්ප සූත්රය |
230
‘‘පඤ්චිමෙ, භික්ඛවෙ, ආදීනවා කණ්හසප්පෙ. කතමෙ පඤ්ච? කොධනො, උපනාහී, ඝොරවිසො, දුජ්ජිව්හො, මිත්තදුබ්භී - ඉමෙ
‘‘එවමෙවං
|
230
“මහණෙනි, කෘෂ්ණ සර්පයා කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්, කිපෙනසුළු වේ. බද්ධ වෛර ඇති වේ. දරුණු විෂ ඇති වේ. දිව් දෙකක් ඇති වේ. මිත්ර ද්රෝහී වේ යන පසයි.”
“මහණෙනි, කෘෂ්ණ සර්පයා කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
“මහණෙනි, මෙපරිද්දෙන්ම ස්ත්රිය කෙරෙහි දෝෂ පසක් වෙත්.
“කවර පසක්ද යත්, කිපෙනසුළු වේ. බද්ධ වෛර ඇති වේ. දරුණු විෂ ඇති වේ. දිව් දෙකක් ඇති වේ. මිත්ර ද්රෝහී වේ.
“මහණෙනි, බොහෝ සෙයින් ස්ත්රිය තියුණුවූ රාග ඇති වේද, මහණෙනි, එහි මෙය ස්ත්රියගේ දරුණු විෂය වේ. මහණෙනි, බොහෝ සෙයින් සත්රිය කේලාම් කියන්නේ වේද, මහණෙනි, මෙය එහි ස්ත්රියගේ දිව් දෙකක් ඇති බව වේ. මහණෙනි, බොහෝ සෙයින් ස්වාමියා ඉක්මවා හැසිරෙන්නී වේද, මහණෙනි, මෙය ස්ත්රියගේ මිත්ර දොා්හී බව වේ යන පසයි.”
“මහණෙනි, මෙපරිද්දෙන්ම ස්ත්රිය කෙරෙහි මේ දෝෂ පසක් වෙත්.
|