12. වච්ඡගොත්තසංයුත්තං | 12. වච්ඡගොත්ත සංයුත්තය |
1. රූපඅඤ්ඤාණසුත්තං | 1. අඤ්ඤාණ සූත්රය |
607
එකං
|
607
[1] ඉක්බිති වච්ඡගොත්ත නම් පරිබ්රාජකයා භාග්යවතුන් වහන්සේ යම් තැනකද, එතැනට පැමිණියේය. පැමිණ භාග්යවතුන් වහන්සේ සමග සතුටුවිය. සතුටු විය යුතු සිහිකටයුතු කථාවන් කොට නිමවා එකත් පසෙක උන්නේය. එකත් පසක හුන් ඒ වච්ඡගොත්ත පරිබ්බාජකයා භාග්යවතුන් වහන්සේට මෙය කීයේය.
[2] “භවත් ගෞතමයන් වහන්ස, යම් ඒ නොයෙක් දෘෂ්ටීහු ලෝකයෙහි උපදිත්. ‘ලෝකය නිත්යය කියා හෝ ලෝකය නිත්ය නොවේය කියා හෝ ලෝකය කෙළවරක් ඇත්තේය කියා හෝ ලෝකය කෙළවරක් නැත්තේය කියා හෝ එයම ජීවයයි එයම ශරීරයයි කියා හෝ ජීවය අනිකකි ශරීරය අනිකකි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්ව තෙමේ වේයයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්වතෙමේ නොවේයයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්වතෙමේ වන්නේද වෙයි. නොවන්නේද වෙයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්වතෙමේ නොවන්නේද වෙයි. නොවන්නේද නොවෙයිද’ කියා හෝයි ඊට හේතුව කවරේද? ප්රත්යය කවරේද?”
[3] “වච්ඡය රූපයෙහි නොදැනීම නිසා රූපයන් හට ගැනීමේ හේතුව නොදැනීම නිසා රූප නිරුද්ධවීමෙහි නොදැනීම නිසා රූප නිරුද්ධ වීමේ ප්රතිපදාව නොදැනීම නිසා මේ නොයෙක් දෘෂ්ටීහු ලෝකයෙහි උපදිත්.
[4] “ලෝකය නිත්යය කියා හෝ ලෝකය නිත්ය නොවේය කියා හෝ ලෝකය කෙළවරක් ඇත්තේය කියා හෝ ලෝකය කෙළවරක් නැත්තේය කියා හෝ එයම ජීවයයි එයම ශරීරයයි කියා හෝ ජීවය අනිකකි ශරීරය අනිකකි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්ව තෙමේ වේයයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්ව තෙමේ නොවේයයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්ව තෙමේ වන්නේද වෙයි. නොවන්නේද වෙයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්ව තෙමේ නොවන්නේදවෙයි නොවන්නේද නොවෙයිද කියා හෝ යන දෘෂ්ටීහුය.
“වච්ඡය, යම් හේතුවකින් ලෝකය නිත්යය කියා හෝ ලෝකය නිත්යනොවේය කියා හෝ ලෝකය කෙළවරක් ඇත්තේය කියා හෝ ලෝකය කෙළවරක් නැත්තේය කියා හෝ එයම ජීවයයි එයම ශරීරයයි කියා හෝ ජීවය අනිකකි ශරීරය අනිකකි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්වතෙමේ වේයයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්වතෙමේ නොවේයයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්ව තෙමේ වන්නේද වෙයි නොවන්නේද වෙයි කියා හෝ මරණයෙන් මතු සත්ත්වතෙමේ නොවන්නේද වෙයි නොවන්නේද නොවෙයිද කියා හෝ යන දෘෂ්ටීහුය.”
|
2. වෙදනාඅඤ්ඤාණසුත්තං | 2. අඤ්ඤාණ සූත්රය |
608
සාවත්ථිනිදානං. එකමන්තං නිසින්නො ඛො වච්ඡගොත්තො පරිබ්බාජකො භගවන්තං එතදවොච - ‘‘කො නු ඛො, භො ගොතම, හෙතු, කො පච්චයො, යානිමානි අනෙකවිහිතානි දිට්ඨිගතානි
|
608
(මේ සූත්රයේ 1, 2, 4 ඡේද මේ සංයුත්තයේ 1 වෙනි අඤ්ඤාණ සූත්රයේ මෙනි.)
[3] “වච්ඡය, වේදනාවෙහි නොදැනීම නිසා වේදනාව හටගැනීමේ හේතුවෙහි නොදැනීම නිසා වේදනාව නිරුද්ධ වීමෙහි නොදැනීම නිසා වේදනාව නිරුද්ධවීමේ ප්රතිපදාවෙහි නොදැනීමනිසා මේ නොයෙක් දෘෂ්ටීහු උපදිත්.”
|
3. සඤ්ඤාඅඤ්ඤාණසුත්තං | 3. අඤ්ඤාණ සූත්රය |
609
සාවත්ථිනිදානං. එකමන්තං නිසින්නො ඛො වච්ඡගොත්තො පරිබ්බාජකො
|
609
(මේ සූත්රයේ 1, 2, 4 ඡේද මේ සංයුත්තයේ 1 වෙනි අඤ්ඤාණ සූත්රයේ මෙනි)
[3] “වච්ඡය, සඤ්ඤාවෙහි නොදැනීම නිසා සඤ්ඤාව හටගැනීමේ හේතුව නොදැනීම නිසා, සඤ්ඤාව නිරුද්ධවීම නොදැනීම නිසා, සඤ්ඤාව නිරුද්ධවීමේ ප්රතිපදාව නොදැනීම නිසා මෙසේ නොයෙක් දෘෂ්ටීහු උපදිත්.”
|
4. සඞ්ඛාරඅඤ්ඤාණසුත්තං | 4. අඤ්ඤාණ සූත්රය |
610
සාවත්ථිනිදානං. එකමන්තං නිසින්නො ඛො වච්ඡගොත්තො පරිබ්බාජකො භගවන්තං එතදවොච - ‘‘කො නු ඛො, භො ගොතම, හෙතු, කො පච්චයො, යානිමානි අනෙකවිහිතානි දිට්ඨිගතානි ලොකෙ උප්පජ්ජන්ති - සස්සතො ලොකොති වා, අසස්සතො ලොකොති වා...පෙ.... නෙව හොති න න හොති තථාගතො පරං මරණාති වා’’ති? ‘‘සඞ්ඛාරෙසු ඛො, වච්ඡ, අඤ්ඤාණා, සඞ්ඛාරසමුදයෙ
|
610
(මේ සූත්රයේ 1, 2, 4 ඡේද මේ සංයුත්තයේ 1 වෙනි අඤ්ඤාණ සූත්රයේ මෙනි.)
[3] “වච්ඡය, සංස්කාරයන්හි නොදැනීම නිසා සංස්කාර හටගැනීමේ හේතුව නොදැනීම නිසා, සංස්කාර නිරුද්ධවීම නොදැනීම නිසා, සංස්කාර නිරුද්ධවීමේ මාර්ගය නොදැනීම නිසා මේ නොයෙක් දෘෂ්ටීහු ලෝකයෙහි උපදිත්.”
|
5. විඤ්ඤාණඅඤ්ඤාණසුත්තං | 5. අඤ්ඤාණ සූත්රය |
611
සාවත්ථිනිදානං
|
611
(මේ සූත්රයේ 1, 2, 4 ඡේද මේ සංයුත්තයේ 1 වෙනි අඤ්ඤාණ සූත්රයේ මෙනි.)
[3] “වච්ඡය, විඤ්ඤාණයේ නොදැනීම නිසා විඤ්ඤාණය හටගැනීමේ හේතුව නොදැනීම නිසා විඤ්ඤාණයේ නිරුද්ධවීම නොදැනීම නිසා විඤ්ඤාණ නිරෝධගාමිණී ප්රතිපදාව නොදැනීමනිසා මේ නොයෙක් දෘෂ්ටීහු ලෝකයෙහි උපදිත්.”
|
6-10. රූපඅදස්සනාදිසුත්තපඤ්චකං | 6-10. අදස්සන සූත්ර පහ |
612-616
සාවත්ථිනිදානං. එකමන්තං නිසින්නො ඛො වච්ඡගොත්තො පරිබ්බාජකො භගවන්තං එතදවොච - ‘‘කො නු ඛො, භො ගොතම, හෙතු, කො පච්චයො, යානිමානි අනෙකවිහිතානි දිට්ඨිගතානි ලොකෙ උප්පජ්ජන්ති - සස්සතො ලොකොති වා, අසස්සතො ලොකොති වා...පෙ.... නෙව හොති න න හොති තථාගතො පරං මරණාති වා’’ති? රූපෙ ඛො, වච්ඡ, අදස්සනා...පෙ.... රූපනිරොධගාමිනියා පටිපදාය අදස්සනා...පෙ.... වෙදනාය
|
612-616
(මේ වර්ගයේ 1 වෙනි සූත්රයේ “රූපය නොදැනීම” නිසා යන වචන වෙනුවට මෙහි පහත දක්වන වචන යොදා ඒ ඒ සූත්රය සාදාගත යුතුයි.
6. රූපය නොදැකීම නිසා ”
7. වේදනාවෙහි නොදැකීම නිසා ”
8. සඤ්ඤාවේ නොදැකීම නිසා ”
9. සංස්කාරයන්හි නොදැකීම නිසා ”
10. විඤ්ඤාණයෙහි නොදැකීම නිසා ”
|
11-15. රූපඅනභිසමයාදිසුත්තපඤ්චකං | 11-15. අනභිසමය සූත්ර පහ |
617-621
සාවත්ථිනිදානං
සාවත්ථිනිදානං. වෙදනාය ඛො, වච්ඡ, අනභිසමයා...පෙ.....
සාවත්ථිනිදානං
සාවත්ථිනිදානං. සඞ්ඛාරෙසු ඛො, වච්ඡ, අනභිසමයා...පෙ.....
සාවත්ථිනිදානං. විඤ්ඤාණෙ ඛො, වච්ඡ, අනභිසමයා...පෙ..... පන්නරසමං.
|
617-621
11. රූපයෙහි අවබෝධය නැති නිසා
12. වේදනාවෙහි අවබෝධය නැති නිසා ”
13. සඤ්ඤාවෙහි අවබෝධය නැති නිසා ”
14. සංස්කාරයන්ගේ අවබෝධය නැති නිසා ”
15. විඤ්ඤාණයේ අවබෝධය නැති නිසා ”
|
16-20. රූපඅනනුබොධාදිසුත්තපඤ්චකං | 16-20. අනනුබොධ සූත්ර පහ |
622-626
සාවත්ථිනිදානං
සාවත්ථිනිදානං. වෙදනාය ඛො, වච්ඡ...පෙ.....
සාවත්ථිනිදානං. සඤ්ඤාය ඛො, වච්ඡ...පෙ.....
සාවත්ථිනිදානං. සඞ්ඛාරෙසු ඛො, වච්ඡ...පෙ.....
සාවත්ථිනිදානං. විඤ්ඤාණෙ ඛො, වච්ඡ අනනුබොධා...පෙ.... විඤ්ඤාණනිරොධගාමිනියා පටිපදාය අනනුබොධා. වීසතිමං.
|
622-626
16. රූපයෙහි අවබෝධය නැති නිසා ”
17. වේදනාවෙහි අනුබොධය නැති නිසා ”
18. සඤ්ඤාවෙහි අනුබොධය නැති නිසා ”
19. සංස්කාරයන්හි අනුබොධය නැති නිසා ”
20. විඤ්ඤාණයෙහි අනුබොධය නැති නිසා ”
|
21-25. රූපඅප්පටිවෙධාදිසුත්තපඤ්චකං | 21-25. අප්පටිවෙධ සූත්ර පහ |
627-631
සාවත්ථිනිදානං. කො නු ඛො, භො ගොතම, හෙතු, කො පච්චයො...පෙ....
|
627-631
21. රූපයෙහි ප්රතිවෙධ නොකිරීම නිසා ”
22. වේදනාව ප්රතිවෙධ නොකිරීම නිසා ”
23. සඤ්ඤාව ප්රතිවෙධ නොකිරීම නිසා ”
24. සංස්කාරයන් ප්රතිවෙධ නොකිරීම නිසා ”
25. විඤ්ඤාණය ප්රතිවෙධ නොකිරීම නිසා ”
|
26-30. රූපඅසල්ලක්ඛණාදිසුත්තපඤ්චකං | 26-30. අසල්ලක්ඛණ සූත්ර පහ |
632-636
සාවත්ථිනිදානං. රූපෙ ඛො, වච්ඡ, අසල්ලක්ඛණා...පෙ.... විඤ්ඤාණෙ ඛො, වච්ඡ, අසල්ලක්ඛණා...පෙ..... තිංසතිමං.
|
632-636
26. රූපය නොසැලකීම නිසා ”
27. වේදනාව නොසැලකීම නිසා ”
28. සඤ්ඤාව නොසැලකීම නිසා ”
29. සංස්කාරයන් නොසැලකීම නිසා ”
30. විඤ්ඤාණය නොසැලකීම නිසා ”
|
31-35. රූපඅනුපලක්ඛණාදිසුත්තපඤ්චකං | 31-35. අනුපලක්ඛණ සූත්ර පහ |
637-641
සාවත්ථිනිදානං
|
637-641
31. රූපය නැවත නැවත නොසැලකීම නිසා ”
32. වේදනාව නැවත නැවත නොසැලකීම නිසා ”
33. සඤ්ඤාව නැවත නැවත නොසැලකීම නිසා ”
34. සංස්කාරයන් නැවත නැවත නොසැලකීම නිසා ”
35. විඤ්ඤාණය නැවත නැවත නොසැලකීම නිසා ”
|
36-40. රූපඅප්පච්චුපලක්ඛණාදිසුත්තපඤ්චකං | 36-40. අපච්චුපලක්ඛණ සූත්ර පහ |
642-646
සාවත්ථිනිදානං
|
642-646
36. රූපය මෙනෙහි නොකිරීම නිසා
37. වේදනාව ” ”
38. සඤ්ඤාව ” ”
39. සංස්කාරය ” ”
40. විඤ්ඤාණය ” ”
|
41-45. රූපඅසමපෙක්ඛණාදිසුත්තපඤ්චකං | 41-45. අසමපෙක්ඛණ සූත්ර පහ |
647-651
සාවත්ථිනිදානං. රූපෙ ඛො, වච්ඡ, අසමපෙක්ඛණා...පෙ.... විඤ්ඤාණෙ ඛො, වච්ඡ, අසමපෙක්ඛණා...පෙ..... පඤ්චචත්තාලීසමං.
|
647-651
41. රූපය මනාව නොබැලීම නිසා
42. වේදනාව ” ”
43. සඤ්ඤාව ” ”
44. සංස්කාරය ” ”
45. විඤ්ඤාණය ” ”
|
46-50. රූපඅප්පච්චුපෙක්ඛණාදිසුත්තපඤ්චකං | 46-50. අපච්චුපෙක්ඛණ සූත්ර පහ |
652-656
සාවත්ථිනිදානං
|
652-656
46. රූපය නැවත නැවත නොලැබීම නිසා (නොබැලීම ලෙස නිවැරදි විය යුතුද?)
47. වේදනාව ” ”
48. සඤ්ඤාව ” ”
49. සංස්කාර ” ”
50. විඤ්ඤාණය ” ”
|
51-54. රූපඅප්පච්චක්ඛකම්මාදිසුත්තචතුක්කං | 51-54. රූපඅප්පච්චක්ඛකම්මාදිසුත්තචතුක්කං |
657-660
සාවත්ථිනිදානං. අථ ඛො වච්ඡගොත්තො පරිබ්බාජකො යෙන භගවා තෙනුපසඞ්කමි; උපසඞ්කමිත්වා භගවතා සද්ධිං සම්මොදි. සම්මොදනීයං කථං සාරණීයං වීතිසාරෙත්වා එකමන්තං නිසීදි. එකමන්තං නිසින්නො ඛො වච්ඡගොත්තො පරිබ්බාජකො භගවන්තං එතදවොච - ‘‘කො නු ඛො, භො ගොතම, හෙතු, කො පච්චයො, යානිමානි අනෙකවිහිතානි දිට්ඨිගතානි ලොකෙ උප්පජ්ජන්ති - සස්සතො ලොකොති වා...පෙ.... නෙව හොති න න හොති තථාගතො පරං මරණාති වා’’ති? රූපෙ ඛො, වච්ඡ, අප්පච්චක්ඛකම්මා, රූපසමුදයෙ අප්පච්චක්ඛකම්මා
සාවත්ථිනිදානං
සාවත්ථිනිදානං. සඤ්ඤාය ඛො, වච්ඡ, අප්පච්චක්ඛකම්මා...පෙ.... සඤ්ඤානිරොධගාමිනියා පටිපදාය අප්පච්චක්ඛකම්මා...පෙ.....
සාවත්ථිනිදානං
|
657-660
51. රූපය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, රූපය හටගැනීමෙහි හේතුව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, රූපය නිරුද්ධවීම ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, රූපය නිරුද්ධවීමේ මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා,
52. වේදනාව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, වේදනාව හටගැනීමෙහි හේතුව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, වේදනාව නිරුද්ධ වීම ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, වේදනාව නිරුද්ධවීමේ මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා,
53. සඤ්ඤාව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, සඤ්ඤාව හටගැනීමේ හේතුව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, සඤ්ඤාව නිරුද්ධවීම ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, සඤ්ඤාව නිරුද්ධවීමේ මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා
54. සංස්කාරයන් ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, සංස්කාරයන් හටගැනීමේ හේතුව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, සංස්කාරයන් නිරුද්ධවීම ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, සංස්කාරයන් නිරුද්ධවීමේ මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා,
|
55. විඤ්ඤාණඅප්පච්චක්ඛකම්මසුත්තං | 55. විඤ්ඤාණඅප්පච්චක්ඛකම්මසුත්තං |
661
සාවත්ථිනිදානං. ‘‘විඤ්ඤාණෙ ඛො, වච්ඡ, අප්පච්චක්ඛකම්මා, විඤ්ඤාණසමුදයෙ අප්පච්චක්ඛකම්මා, විඤ්ඤාණනිරොධෙ අප්පච්චක්ඛකම්මා, විඤ්ඤාණනිරොධගාමිනියා පටිපදාය අප්පච්චක්ඛකම්මා; එවමිමානි අනෙකවිහිතානි දිට්ඨිගතානි ලොකෙ උප්පජ්ජන්ති
|
661
55. විඤ්ඤාණය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, විඤ්ඤාණය හට ගැනීමේ හේතුව ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, විඤ්ඤාණය නිරුද්ධවීම ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා, විඤ්ඤාණය නිරුද්ධ වීමේ මාර්ගය ප්රත්යක්ෂ නොකිරීම නිසා,
|